گزارش وضعیت آزادی مذهبی؛ بلینکن: ایران همچنان به نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی ادامه می‌دهد



وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت در مراسم رونمایی از گزارش وضعیت آزادی مذهبی در جهان در سال ۲۰۲۰، از نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی در کشورهایی چون ایران، عربستان، روسيه، و چين انتقاد کرد.

آنتونی بلینکن با اشاره به متن «گزارش سالانه حقوق اقليت‌های مذهبی در جهان طی سال ۲۰۲۰» گفت، ما ۲۳ سه سال است که این گزارش را تهیه می‌کنیم. این گزارش، یک بررسی جامع از وضعیت آزادی مذهبی در حدود۲۰۰ کشور و منطقه در سراسر جهان را ارائه می‌کند و منعکس کننده تلاش جمعی صدها دیپلمات آمریکایی در سراسر جهان و دفتر آزادی بین المللی مذهبی ما در واشینگتن است.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه به محتوای این گزارش اشاره کرد و گفت، (حکومت) ایران همچنان به ارعاب، آزار، اذیت و بازداشت اعضای اقلیتهای مذهبی، از جمله بهائیان، مسیحیان، یهودیان، زرتشتیان، مسلمانان سنی و دراویش ادامه می‌دهد.

آنتونی بلینکن همچنین به وضعیت مسیحیان در عربستان اشاره کرد و گفت، عربستان سعودی تنها کشوری در جهان است که کلیسای مسیحی در آن وجود ندارد، این در حالی است که بیش از یک میلیون مسیحی در عربستان سعودی زندگی می‌کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین اضافه کرد، مقامات (عربستان) همچنان به زندانی کردن فعالان حقوق بشر ادامه می‌دهد، در این مورد می‌توان به پرونده رائف بدوی ، اشاره کرد که در سال ۲۰۱۴ به دلیل صحبت در مورد عقاید خود به یک دهه زندان و هزار ضربه شلاق محکوم شد.

وی در ادامه سخنرانی خود به شدت از وضعیت اقلیت‌های مذهبی به ویژه مسلمانان در چین انتقاد کرد.

آنتونی بلینکن گفت، حکومت چین اظهار عقیده دینی را به طور گسترده‌ای جرم تلقی می‌کند و علیه مسلمانان اویغور و دیگر اقلیت‌های مذهبی و قومی مرتکب جنایت علیه بشریت و نسل کشی شده است.

در آغاز «گزارش سالانه حقوق اقليت‌های مذهبی در جهان طی سال ۲۰۲۰» به محدودیت‌های سیستماتیکی که قوانین جمهوری اسلامی علیه اقلیت‌های مذهبی و قومی و همچنین خداناباوران اعمال می‌کنند، اشاره شده است.

در این گزارش به تایید حکم اعدام هفت مسلمانان سنی به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «محاربه» اشاره شده است.

این گزارش همچنین به اقدامات جمهوری اسلامی ایران علیه سنی‌ها در استان کردستان و مناطق غربی ایران پرداخته و بازداشت‌هایی که در این مناطق صورت گرفته را مکتوب کرده است.

در گزارش وزارت خارجه آمریکا به بازداشت ۱۴ نفر در استان خوزستان به اتهام وابستگی به گروه‌های «تکفیری» اشاره شده است.

«تکفیری» اصطلاحی کلی است که مسئولان جمهوری اسلامی پس از بازداشت بسیاری از افراد، بدون ارائه توضیحاتی دقیق، از آن استفاده می‌کنند. با این حال در ادبیات جمهوری اسلامی به نظر می‌رسد که این اصطلاح بیشتر به سنی‌مذهب‌ها اشاره دارد.

«گزارش سالانه حقوق اقليت‌های مذهبی در جهان طی سال ۲۰۲۰» همچنین اقدامات جمهوری اسلامی علیه اقلیت بهایی در ایران اشاره کرده است.

در این گزارش آمده است، مسلمانان غیر شیعه به ویژه اعضای جامعه بهایی، همچنان با تبعیض سیستماتیک اجتماعی، ارعاب، آزار و اذیت روبرو هستند.

این گزارش به فشار حکومت به کارفرمایان به جلوگیری از استخدام بهائیان اشاره کرده و می‌گوید، بهائیان گزارش کردند که تخریب گورستا‌‌ن‌های آنها ادامه دارد.

ایران از سال ۱۹۹۹ و ذیل قانون سال ۱۹۹۸ آزادی مذهبی بین‌المللی به دلیل نقض شدید آزادی‌های مذهبی در زمره کشورهای با «نگرانی ویژه» قرار گرفته است.

خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در روانسر

    شامگاه پنجشنبه ۱۷ شهریور، یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد.