هشدار سازمان حقوق بشر ایران درباره ازسرگیری اعدام در ملاء عام

 


 در پی صدور حکم «اعدام در ملاء عام» برای دو متهم در شهر اصفهان، سازمان حقوق بشر ایران درباره از سرگیری این نوع مجازات در ایران هشدار داد.

رئیس دادگاه فولادشهر اصفهان در روز هفتم فروردین اعلام کرده بود که دو زندانی متهم به قتل یک مامور اداره آگاهی به اعدام در ملاء عام محکوم شده‌اند.

در پی اعلام این خبر سازمان حقوق بشر ایران روز چهارشنبه درباره از سرگیری اجرای این شکل از اعدام که به دلیل همه‌گیری کرونا در یک و سال نیم اخیر متوقف شده بود، هشدار داد.

محمود امیری‌ مقدم، مدیر این سازمان، ضمن انتقاد از صدور حکم اعدام در سیستم قضایی ایران به عنوان مجازاتی «ناقض کرامت انسانی» گفت که برخلاف ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی، این نوع مجازات نه‌ تنها از «عنصر بازدارندگی» برخوردار نیست، بلکه منجر به افزایش «چرخه خشونت» در جامعه می‌شود و هدفش «ارعاب مردم» است.

صدور حکم اعدام در سیستم قضایی ایران و اجرای آن در ملاء عام بار‌ها مورد انتقاد جوامع بین‌المللی قرار گرفته است.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، اواخر اسفند سال گذشته در چهل و نهمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که تنها در سال ۲۰۲۱ دست‌کم ۲۷۵ تن در ایران اعدام شده‌اند که از میان این اعدام‌شدگان ۴۰ نفر شهروند بلوچ و ۵۰ تن از شهروندان کُرد بوده‌اند.

بر اساس اعلام عفو بین‌الملل در فروردین ۱۴۰۰، ایران پس از چین بیشترین آمار اعدام را در جهان داشته است.

اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو:

هدف۱۶- ترویج جوامع صلح طلب و فراگیر برای توسعه پایدار، دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد نهادهای موثر، پاسخگو و فراگیر در تمام سطوح 

مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر:

ماده ۱: همه برابر بدنیا می آیند

ماده ۲: عدم تبعیض

ماده ۶ : احترام به کرامت و ارزش انسانی

ماده ۸-رعایت حقوق انسانی توسط قانون 

ماده ۲۲-حق امنیت اجتماعی فرهنگی مالی

ماده 28 : حق داشتن دنیایی آزاد و زیبا 

خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در روانسر

    شامگاه پنجشنبه ۱۷ شهریور، یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد.