اتحادیه اروپا "سه نهاد حکومتی و هشت نظامی جمهوری اسلامی" را تحریم می‌کند

 اتحادیه اروپا هشت نظامی و سه نهاد حکومتی جمهوری اسلامی ایران را به دلیل شرکت در سرکوب‌های خونین آبان ۹۸ و نقض خشن مبانی حقوق بشر تحریم می‌کند. تحریم‌ها شامل ممنوعیت سفر و مسدود کردن دارایی‌ها در اروپا خواهد بود.

    
default

سه دیپلمات اروپایی به خبرگزاری‌ها گفته‌اند که کمیسیون اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۱۱ فروردین (۳۱ مارس) هشت نظامی که شامل فرماندهان بسیج و نیروی انتظامی می‌شود و همچنین سه دستگاه دولتی را تحریم می‌کند.

این تحریم‌ها شامل ممنوعیت سفر و مسدودکردن دارایی‌ها در اروپا خواهد بود. نام و جزئیات بیشتر قرار است پس از پایان تعطیلات عید پاک اعلام شود. همزمان با اعلام نام افراد و سازمان‌های دولتی، تحریم‌ها نیز اجرایی می‌شوند.

این نخستین بار پس از سال ۲۰۱۳ است که اتحادیه اروپا مقامات  و دستگاه‌های دولتی جمهوری اسلامی را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم می‌کند.

در نشست روز چهارشنبه همزمان تحریم‌های ۸۰ ایرانی که در سال ۲۰۱۱ از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا وضع شدند نیز تمدید می‌شود.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر ایران در گزارش ۹ مارس با ارائه مستنداتی به اعمال خشونت و سرکوب خونین معترضین آبان ۹۸  اشاره کرده است.

اعتراضات خیابانی به دنبال انجام مجدد سهمیه‌بندی بنزین و افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت‌ها در ۲۴ آبان ۱۳۹۸ آغاز شد. خبرگزاری رویترز در گزارشی از قول سه مقام رسمی وزارت کشور جمهوری اسلامی و بدون ذکر نام این افراد، تعداد کشته‌شدگان را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد.

جمهوری اسلامی همواره هرگونه نقض حقوق بشر و سرکوب شهروندان را رد کرده و می‌گوید برای "حقوق بشر" غربی اعتباری قائل نیست.

خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در روانسر

    شامگاه پنجشنبه ۱۷ شهریور، یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد.