موج جدید بازداشت شهروندان بهایی در ایران

 


منابع حقوق بشری از موج جدید بازداشت شهروندان بهایی در چند شهر ایران خبر می‌دهند.

خبرگزاری هرانا از بازداشت بیش از ۱۲ نفر در دو شهر شیراز و مشهد خبر داده است.

بر اساس این گزارش‌ها، بهروز فرزندی اردکانی، شهروند بهائی ساکن شیراز روز سه‌شنبه، ۱۷ فروردین‌ماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

سعید اتحاد، قاسم معصومی، سیامک هنرور، سروش آبادی، صدیقه اقدسی و عالیه فروتن، دیگر شهروندان بهایی ساکن شیراز هستند که روز سه‌شنبه توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت شده‌اند. لوازم شخصی این شهروندان همچون کتاب‌ها و وسایل الکترونیکی آنها هم ضبط شده است.

در شهر مشهد هم نیکا پاکزادان، ساناز اسحاقی، نکیسا حاجی‌پور و نغمه ذبیحیان، چهار شهروند بهائی ساکن این شهر روز سه‌شنبه پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای این شهر بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شدند.

بر اساس گزارش خبرگزاری هرانا، این شهروندان مهرماه سال گذشته توسط دادگاه انقلاب مشهد به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند و این احکام در دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی تایید شده بود.

در چهار دهه گذشته گزارش‌های متعددی درباره بازداشت، اعدام و محرومیت از تحصیل بهاییان در دانشگاه‌ها و حق امرار معاش منتشر شده است و حتی گورستان‌های پیروان این آیین مورد بی‌احترامی قرار گرفته است.


ماده های نقض شده قوانین حقوق بشر :

نقض ماده 1 : همه آزاد و برابر به دنیا آمده اند

نقض ماده 2 : عدم تبعیض

نقض ماده 9 : عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی 

نقض ماده 18 : حق آزادی عقیده

نقض ماده 19 : حق آزادی بیان

نقض ماده 22 : حق امنیت اجتماعی 


خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در روانسر

    شامگاه پنجشنبه ۱۷ شهریور، یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد.