ماکو؛ کشته شدن یک شهروند بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی

 



روز چهارشنبه ۲۵ فروردین‌ماه، در پی تیراندازی بی ضابطه نیروهای سپاه در شهرستان ماکو واقع در استان آذربایجان غربی، یک شهروند جان خود را از دست داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، روز چهارشنبه ۲۵ فروردین‌ ۱۴۰۰، یک شهروند در شهرستان ماکو، به دنبال تیراندازی بی ضابطه نیروهای سپاه پاسداران جان باخت.

هویت این شهروند، احمد آرسن، فرزند حسن و اهل روستای مولیک از توابع شهرستان ماکو عنوان شده است.

در این گزاش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: نیروهای سپاه پاسداران به منزل شخصی آقای آرسن رفته و از پنجره او را هدف شلیک مستقیم قرار داده‌اند و پس از آن جنازه وی را با خود برده‌ و از تحویل آن به خانواده‌اش خودداری کردند.

این منبع مطلع افزود: سپاه پاسداران مدعی است این فرد با نیروهای آنان درگیر شده است، درحالیکه وی هیچگونه سلاح سرد یا گرمی به همراه نداشته است.

گفته می‌شود نیروهای امنیتی شهرام آرسن خواهرزاده این شهروند را در شهر ماکو به اتهام افشاگری در مورد این موضوع بازداشت و پس از مدتی آزاد کردند.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دی ماه ۹۷ با انتشار یک گزارش مشترک به بررسی عملکرد نیروهای نظامی و تلفات وارده به شهروندان به خصوص در نقاط مرزی کشور در محدوده زمانی سال ۲۰۱۸ پرداخته است.

بر اساس این گزارش،  در سال ۲۰۲۰ مجموعا ۲۰۴ شهروند هدف شلیک نیروهای نظامی قرار گرفتند که از میان آنها ۷۴ شهروند جان خود را از دست دادند که این آمار شامل جان باختن ۳۶ کولبر، ۵ سوختبر و ۳۳ شهروند میشود. ۱۳۰ شهروند نیز به واسطه شلیک بی ضابطه ارگانهای نظامی مجروح شدند که از این تعداد ۱۰۹ نفر کولبر، ۱۶ شهروند عادی و ۵ نفر سوخت بر هستند.

خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در روانسر

    شامگاه پنجشنبه ۱۷ شهریور، یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد.