ضرب و شتم وحید خزایی در زندان اوین

 



وحید خزایی، از چهره های شناخته شده شبکه های اجتماعی که مدتی پیش داوطلبانه به ایران بازگشته و بازداشت شده بود، روز پنجشنبه ۱۹ فروردین ماه، به دلایل نامعلومی توسط مسئولین اندرزگاه ۸ زندان اوین مورد ضرب و شتم و تحقیر قرار گرفت. گفته می شود آقای خزایی پس از مضروب شدن بدون رسیدگی پزشکی و اعزام به بهداری، به حال خود رها شده است.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰، وحید خزایی، از چهره های شناخته شده شبکه های اجتماعی، توسط مسئولین زندان اوین مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

ضرب و شتم و تحقیر آقای خزایی روز گذشته به دلایل نامعلومی توسط مسئولین اندرزگاه ۸ زندان اوین، در محل هواخوری این زندان و مقابل دیدگان سایر زندانیان صورت گرفته است. گفته می شود وی پس از مضروب شدن بدون رسیدگی پزشکی و اعزام به بهداری، به حال خود رها شده است. از دلایل ضرب و شتم این زندانی اطلاعی در دسترس نیست.


ضرب و شتم و تحقیر زندانیان در هر شرایطی خلاف آیین نامه رفتاری سازمان زندانها و مفاد حقوق بشری است.

وحید خزایی که سال‌ها پیش در پی انتشار تصاویر شخصی خود در اینستاگرام، توسط پلیس فتای نیروی انتظامی بازداشت شده بود، پس از تحمل یک دوره حبس کوتاه ‌مدت، با رضایت برخی شکات، از زندان آزاد شد و مدتی در ترکیه سکونت داشت. وی تیرماه سال گذشته به ایران بازگشت و در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. بر اساس گزارش رسانه های رسمی دولتی او از سال ۱۳۹۷ تحت پیگرد قانونی قرار داشته است.

ماده های نقض شده قوانین حقوق بشر :

نقض ماده 2 : عدم تبعیض

نقض ماده 5 : شکنجه ممنوع

نقض ماده 7 : همه در برابر قانون مساوی هستند

نقض ماده 8 : رعایت حقوق انسانی توسط قانون

نقض ماده 25 : حق خوراک و مسکن و مراقبت های طبی و خدمات لازم اجتماعی برای همه

خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در روانسر

    شامگاه پنجشنبه ۱۷ شهریور، یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد.