محرومیت جودوی ایران تا سال ۱۴۰۲ از حضور در مسابقات جهانی

 طبق تصمیم کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو، ایران تا سال ۱۴۰۲ از حضور در کلیه مسابقات بین المللی محروم خواهد بود. دلیل امر، ممانعت جمهوری اسلامی از رویارویی جودوکاران ایران در مقابل حریفان اسرائیلی است.

   
Bildergalerie Iran KW34 Judo

کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو (IJF) از محرومیت جودوی ایران از حضور در میادین بین‌المللی خبر داد. این محرومیت چهارساله  از ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ شروع شد و تا ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ برقرار خواهد بود. علت این تصمیم ممانعت جمهوری اسلامی ایران از مسابقه جودوکاران این کشور با رقبای اسرائیلی است.

 جودوی ایران پیش از این به صورت نامحدود از حضور در رویایی‌های بین‌المللی محروم شده بود اما دادگاه حکمیت ورزش (CAS) پس از یک سال و نیم رای به ابطال آن داد و پرونده را بار دیگر به کمیته انضباطی فدراسیون جهانی برگرداند.

کمیسیون انضباطی IJF پیشتر در اکتبر ۲۰۱۹ گفته بود: «تا زمانی که فدراسیون جودوی ایران تضمین قوی بدهد و ثابت کند که به قوانین فدراسیون جهانی احترام می‌گذارد و بپذیرد که ورزشکاران آنها با ورزشکاران اسرائیلی مبارزه می‌کنند» باید از همه مسابقات، فعالیت‌های اداری و اجتماعی سازمان یافته تعلیق شود.

آرش میراسماعیلی، رییس فدراسیون جودوی ایران پس از صدور حکم محرومیت جودوی ایران تا سال ۱۴۰۲ گفت که این فدراسیون نزدیک به دو سال درگیر این پرونده بوده وپس از صدور حکم تعلیق نامحدود و دائمی از سوی فدراسیون جهانی به دادگاه حکمیت ورزش شکایت کرده است که نتیجه آن ابطال حکم تعلیق نامحدود جودوی ایران بوده است.

وبسایت "خبر ورزشی" به نقل از میراسماعیلی نوشت: «بعد صدور رای دادگاه CAS در رقابت‌های قهرمانی آسیا شرکت کردیم و در حالیکه یک سهمیه المپیک نیز توسط محمد بریمانلو به دست آورده بودیم و وی قرار بود طی هفته‌های آینده عازم مسابقات جهانی شود.» به گفته او ایران ۲۱ روز فرصت دارد تا به این رای در دادگاه CAS اعتراض کند.

با وجود محرومیت جودوکاران ایرانی از حضور در رقابت‌های بین‌المللی، رییس فدراسیون جودو تاکید کرده که دفاع از «خط قرمز نظام جمهوری اسلامی» برای این فدراسیون ااهمیت زیادی دارد.

Judo- Saeid Mollaei

سعید مولایی قهرمان جودوی پیشین ایران سال ۲۰۱۹ ایران را ترک کرد و تصمیم گرفت زیرپرچم مغولستان بازی کند.

 به دلیل پافشاری جمهوری اسلامی بر این خط قرمز قهرمانان رشته‌های مختلف ورزش ایران تاکنون بارها مجبور شده اند مسابقه را عامدانه ببازند تا با حریف اسرائیلی مسابقه ندهند. چندین قهرمان ایران تاکنون این کشور را ترک کرده و اعلام کردهاند که زیر پرچم کشور دیگری در مسابقات جهانی شرکت می‌کنند. 

یکی از سرشناس‌ترین آنها سعید مولایی قهرمان جودوی پیشین ایران است که سال ۲۰۱۹ ایران را ترک کرد و تصمیم گرفت زیرپرچم مغولستان بازی کند. او مقام‌های ایران را متهم کرد که او را مجبور کرده‌اند به‌عمد مقابل حریف خود از بلژیک ببازد تا در مرحله نهایی با جودوکار اسرائیلی رودردو نشود. 

همچنین گروهی از ورزشکاران و کنشگران مدافع حقوق بشر نیز خواستار حذف ایران از رقابت‌های ورزشی شده‌اند. این گروه که تحت عنوان کارزار "اتحاد برای نوید" فعالیت می‌کنند، با ارسال نامه‌ای خطاب به رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، از او درخواست کرده‌اند، نسبت به رویکرد غیرورزشی حکومت ایران در رقابت‌های ورزشی اقدام کند. نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی بود که به علت مشارکت در اعتراضات آبان ۹۸ اعدام شد.

خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در روانسر

    شامگاه پنجشنبه ۱۷ شهریور، یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد.