منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری دوباره دستگیر شد

 منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری یکی از جان‌باختگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ پس از ضرب و شتم در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. مقامات قضایی و امنیتی کشور علت دستگیری آقای بختیاری را اعلام نکرده‌اند.

   
پویا بختیاری و پدرش منوچهر بختیاری

پویا بختیاری و پدرش منوچهر بختیاری

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران روز پنجشنبه ۹ اردیبهشت (۲۹ آوریل) از دستگیری منوچهر بختیاری خبر داد.

به گزارش هرانا نیروهای امنیتی با هجوم به منزل آقای بختیاری او را با ضرب و شتم بازداشت و در صندوق عقب خودرو به مکان نامعلومی منتقل کردند.

پدر پویا بختیاری پیش از این نیز بارها دستگیر شده است. او در اواسط فرودین ۱۴۰۰ در جریان حضور و تجمع در مزار سردار اسعد بختیاری، یکی از مشروطه‌خواهان ایرانی، در اصفهان، به همراه خانواده برخی از کشته‌شدگان اعتراضات آبان بازداشت و مدتی بعد آزاد شد.

پدر پویا بختیاری در ۲۳ تیرماه سال گذشته نیز هنگام بازگشت از کیش به تهران، توسط ماموران امنیتی در فرودگاه بازداشت و پس از سه هفته با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

منوچهر بختیاری در دی‌ماه ۹۸ نیز به همراه تعدادی از اعضای خانواده خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از یک ماه بازداشت به همراه تعدادی از اعضای خانواده‌اش از زندان رجایی شهر کرج آزاد شدند.

در آن زمان غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه با "ضدانقلاب" خواندن آنها اتهام این شهروندان را "اقدام علیه امنیت کشور" عنوان کرده بود.

قوه قضائیه و نیروهای امنیتی درباره علت بازداشت روز پنجشبه ۹ اردیبهشت آقای منوچهر بختیاری توضیحی نداده‌اند.

منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری اعلام کرده است که پسر ۲۷ ساله‌اش در روز ۲۵ آبان ۱۳۹۸، در مهرشهر کرج به ضرب گلوله کشته شده است. پویا بختیاری در اعتراض به افزایش قیمت بنزین به راهپیمایی معترضان پیوسته بود و جمجمه‌اش هدف گلوله قرار گرفت و پیش از رسیدن به بیمارستان جان باخت.

اعتراض‌های آبان ۹۸ در واکنش به اعلام ناگهانی افزایش بهای سوخت در ایران شکل گرفت که خیلی سریع به اعتراض‌های گسترده ضد حکومتی در سراسر ایران تبدیل شد.

در تاریخ جمهوری اسلامی تظاهراتی به این گستردگی که از همان ابتدا تمام ارکان حکومت و همه جناح‌های آن را هدف قرار داد سابقه نداشت؛ سرکوب خشونت‌آمیز معترضان نیز به شکلی که در آبان ۹۸ رخ داد بی‌سابقه بود.

مقامات جمهوری اسلامی هنوز از انتشار آمار کامل این رویداد خودداری می‌کند. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور خرداد ۹۹ شمار قربانیان را ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر اعلام کرد.

سازمان عفو بین‌الملل دست‌کم مرگ ۳۰۴ نفر را مستند کرده و برخی منابع شمار قربانیان را تا هزار و ۵۰۰ نفر هم گزارش کرده‌اند.


ماده های نقض شده قوانین حقوق بشر :

نقض ماده 5 : شکنجه ممنوع

نقض ماده 18 : حق آزادی عقیده

نقض ماده 20 : حق آزادی تجمع و تظاهرات


خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در روانسر

    شامگاه پنجشنبه ۱۷ شهریور، یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد.