تیراندازی به دو شهروند بازداشتی در کلانتری محمدشهر



شب پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه دو شهروند به اتهام مصرف مشروبات الکلی، در محمدشهر واقع در استان البرز بازداشت و پس از انتقال به کلانتری ولدآباد هدف تیراندازی ماموران قرار گرفتند. یکی از این شهروندان از ناحیه بالای زانوها با شلیک مستقیم چهار گلوله و دیگری با شلیک دو گلوله از ناحیه بالای زانوی راست مجروح شده است. این شهروندان پس از تیراندازی ماموران با داشتن پابند به پاهای زخمی به بیمارستان مدنی کرج منتقل شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ساعت ۲۳ شب پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، دو شهروند به اتهام مصرف شراب، در محمدشهر واقع در استان البرز توسط نیروهای یگان امداد بازداشت شدند.

هویت این شهروندان “قباد رضایی فرزاد، ۳۸ ساله، مجرد، مشغول به حرفه رابیتس کاری” و “بهنام کریمی، ۳۲ ساله، مجرد و مشغول به حرفه رابیتس کاری” توسط هرانا احراز شده است. این شهروندان به دلیل مصرف مشروبات الکلی بازداشت و به کلانتری ولدآباد منتقل شدند. اما پس از انتقال به این محل در پی بروز درگیری و تیراندازی ماموران، قباد رضایی از ناحیه بالای زانوها با چهار شلیک گلوله و آقای کریمی با شلیک دو گلوله بالای زانوی راست زخمی شده‌ است. این افراد پس از تیراندازی ماموران با داشتن پابند به پاهای زخمی به بیمارستان مدنی کرج منتقل شدند.

گفته می‌شود که شلیک گلوله از فاصله بسیار نزدیک و حدود یک متر صورت گرفته است.

یک منبع نزدیک به خانواده این شهروندان به هرانا گفت: «گلوله‌ها به گوشت قباد اصابت کرده است اما استخوان پای بهنام هم آسیب دیده است. آنها در دو آمبولانس جداگانه همراه با دستبند و پابند به بیمارستان مدنی منتقل شدند. این در حالی است که به خانواده گفته شده بود که به بیمارستان شریعتی واقع در ماهدشت منتقل می‌شوند. در داخل بیمارستان نیز ناگهان قباد به هوش آمده و دو تن از مامورانی که به آنها تیراندازی کرده بود را شناسایی کرده است اما پس از اعتراض او آنها محل را ترک کرده‌اند.»

به گفته این منبع مطلع، در مراجعه روز جاری پدر قباد رضایی فرزاد جهت شکایت به بازرسی ستاد فرماندهی، شکایت وی اخذ نشده و به او گفته شده است که «ما خودمان پیگیر ماجرا هستیم و نیازی به شکایت و پیگیری شما نیست».

شلیک نیروهای نظامی و امنیتی به شهروندان در شهرهای مختلف کشور امری مسبوق به سابقه است. این امر در مواردی منجر به آسیب‌های دائمی و یا جان باختن شهروندان می‌شود.

در ماده ۷ قانون به‌کارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری آمده است: “مأمورین موضوع این قانون هنگام بکارگیری سلاح باید حتی‌المقدور پا را هدف قرار بدهند و مراقبت نمایند که اقدام آنان منجر به فوت نشود و به اشخاص ثالث که دخیل در ماجرا نمی‌باشند آسیب نرسد.” در تبصره‌ این ماده نیز گفته شده که “‌مواظبت و مراقبت از حال مجروحین بر عهده‌ی مأمورین انتظامی است و باید در اولین فرصت آنان را به مراکز درمانی برسانند.”

خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در روانسر

    شامگاه پنجشنبه ۱۷ شهریور، یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد.