تداوم بازداشت و بلاتکلیفی ارسلان یزدانی، شهروند بهائی در زندان اوین

 



ارسلان یزدانی، شهروند بهائی امروز شنبه ۲۷ شهریورماه با گذشت ۱۷ روز از زمان دستگیری کماکان در یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی زندان اوین نگهداری می‌شود. آقای یزدانی در تاریخ ۱۰ شهریورماه، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۲۷ شهریروماه ۱۴۰۰، ارسلان یزدانی، شهروند بهائی با گذشت ۱۷ روز از زمان دستگیری کماکان در یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی زندان اوین نگهداری می‌شود.

آقای یزدانی در تماس تلفنی روز گذشته با خانواده خود بیان کرده است که احتمالا دو تا سه هفته دیگر در بازداشت خواهد ماند. یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی به هرانا گفت: «آقای یزدانی تا امروز موفق به صحبت کردن با فرزندان خردسالش نشده است، در تماس روز گذشته هم مامور امنیتی تماس را قطع کرد و اجازه صحبت با بچه‌ها را نداد. او در تماس‌های گذشته‌اش حتی از محل نگهداری‌اش هم اطلاع نداشت.»

پیشتر در مراجعه یکی از اعضای خانواده آقای یزدانی به دادسرای اوین گفته شده بود که وی در بند ۲۴۱ زندان اوین تحت نظر حفاظت اطلاعات قوه قضاییه نگهداری می‌شود.

آقای یزدانی در تاریخ ۱۰ شهریورماه، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. نیروهای امنیتی در زمان بازداشت این شهروند اقدام به تفتیش منزل کرده و شماری از وسایل شخصی او را ضبط کرده و با خود برده‌ بودند.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار شهروند بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در روانسر

    شامگاه پنجشنبه ۱۷ شهریور، یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد.