گزارشی از آخرین وضعیت کسری نوری از زبان وکیل

 


 فرشید یداللهی، وکیل کسری نوری، درویش گنابادی محبوس در زندان عادل آباد شیراز، با بیان اینکه آقای نوری از بهمن ۹۶ در زندان به سر می برند و تاکنون مشمول آزادی مشروط، عفو و مرخصی نشده است، گفت “موکلم را تاکنون چندین مرحله بین زندان عادل آباد شیراز و زندان اوین تهران جا به جا کرده اند”.

آقای نوری از سال ۹۶ در حال تحمل دوران محکومیت ۶ سال و سه ماه خود است و طی این مدت در زندان موفق شده است که در رشته علوم سیاسی دانشگاه پیام‌نور در مقطع فوق لیسانس فارغ التحصیل شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از دیدبان ایران، فرشید یداللهی، وکیل کسری نوری، رشید یداللهی، وکیل دادگستری در خصوص وضعیت کسری نوری، درویش گنابادی محبوس در زندان عادل آباد شیراز، توضیحاتی ارایه کرد.

یداللهی گفت: آقای نوری از ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ در زندان به سر می برند. ایشان در آن زمان به یکسری اتهاماتی محکوم شدند که در اعتراض به این اتهامات به دادگاه نرفتند البته در آن زمان ایشان وکیلی نداشتند و در نهایت ایشان به تحمل ۱۲ سال زندان محکوم شدند که البته حکم اشد مجازات ۷ سال و نیم بود که باتوجه به قانون کاهش مجازات اسلامی به ۶ سال و سه ماه تبدیل شد.

وی ضمن اشاره به این نکته که کسری نوری از سال ۱۳۹۶ تا کنون در زندان است اضافه کرد: موکلم را تاکنون چندین مرحله بین زندان عادل آباد شیراز و زندان اوین تهران جا به جا کرده اند با وجود اینکه خانواده ایشان ساکن تهران هستند و برای یک ملاقات دو ساعته باید هر هفته به شیراز بروند.

یداللهی تصریح کرد: باتوجه به قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری آقای نوری متاسفانه تاکنون مشمول آزادی مشروط، عفو و مرخصی نشده و هم اکنون کماکان در زندان عادل آباد شیراز به سر می‌برد.

این وکیل دادگستری در خصوص وضعیت تحصیلی و اخراج موکلش از دانشگاه تهران هم خاطرنشان کرد: زمانی که دانشگاه تهران می‌بایست به موکلم معافیت تحصیلی ارئه می‌داد؛ دانشگاه اعلام کرد که چون آقای نوری به دانشگاه مراجعه نکرده، حکم اخراج وی صادر شده است. البته با پیگیری‌هایی که انجام دادیم مجدداً دانشگاه تهران اعلام کرد که ایشان دانشجوی ما هستند و می‌توانند بیایند و درسشان را ادامه دهند. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که کسری نوری طی این مدت در زندان موفق شده است، در رشته علوم سیاسی دانشگاه پیام‌نور در مقطع فوق لیسانس فارغ التحصیل شود و مدرک‌شان بعد از آزادی به ایشان ارائه داده می‌شود.

کسری نوری، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد حقوق بشر دانشگاه تهران و از مدیران وبسایت مجذوبان نور در جریان واقعه گلستان هفتم در سحرگاه ۱ اسفندماه ۹۶ به همراه صدها تن دیگر از دروایش بازداشت و به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

آقای نوری توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده به تحمل ۱۲ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق، ‏۲ سال تبعید به ثلاث باباجانی، ‏۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و ‏۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و احزاب و دسته‌جات سیاسی و اجتماعی و فعالیت رسانه‌ای محکوم شد. این حکم با توجه به عدم درخواست تجدیدنظر تایید و به وی ابلاغ شد.

با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۷ سال و نیم حبس تعزیری قابل اجرا است.

کسری نوری آذرماه سال ۹۸ از زندان تهران بزرگ به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد. وی بهمن‌ماه سال گذشته به زندان اوین و نهایتا در تاریخ ۲۹ اسفندماه مجددا به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد.

در تیر ماه سال جاری، کسری نوری، به دلیل آنچه که عدم مراجعه به دانشگاه عنوان شده است، از دانشگاه تهران اخراج شد که پس از پیگیری های مکرر، نامه ای مبنی بر لغو اخراج این درویش زندانی از دانشگاه تهران اخذ شد. بر اساس این نامه، ادامه تحصیل کسری نوری پس از پایان دوران محکومیت بلامانع است.

کسری نوری، متولد ۱۳۶۹ و مجرد است. وی پیشتر از سال ۱۳۹۰ تا میانه‌ی ۱۳۹۴ نیز به دلیل فعالیت رسانه‌ای برای درویشان گنابادی، یک دوره حبس در زندان‌های پلاک ۱۰۰ شیراز، زندان عادل‌آباد شیراز و زندان اوین تهران را گذرانده بود.

اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو  

هدف ۳- تضمین زندگی سالم و ترویج رفاه برای همه در تمام سنین

هدف ١٦- ترويج جوامع صلح جو و دسترسى به عدالت براى همه و ايجاد نهادهاى مؤثر، پاسخگو و فراگير در تمام سطوح 


مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر

ماده ٨- رعايت حقوق انسانى توسط قانون 

ماده ٩- عدم توقيف،حبس يا تبعيد غيرقانونى

ماده ۱۰- حق محاکمه قانونی برای همه 

خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در روانسر

    شامگاه پنجشنبه ۱۷ شهریور، یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد.