مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران را تصویب کرد

 


 مجمع عمومی سازمان ملل، با تصویب قطعنامه‌ای نقض آشکار و سیستماتیک حقوق بشر در ایران را محکوم کرد و خواستار آزادی بازداشت شدگان اعتراضات مردمی در ایران شد.

این مجمع خواهان توقف صدور و اجرای حکم اعدام به ویژه برای کودک-مجرمان شده و بازداشت‌های سیستماتیک و عدم دسترسی زندانیان به درمان، آب آشامیدنی سالم و بهداشت را محکوم کرد. همچنین با اشاره به اعمال خشونت مسئولان زندان اوین بر زندانیان خواهان پاسخگویی حکومت ایران در این خصوص شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مجمع عمومی سازمان ملل، با تصویب قطعنامه‌ نقض آشکار و سیستماتیک حقوق بشر در ایران را محکوم کرد.

این قطعنامه که توسط دولت کانادا معرفی شده بود، روز پنجشنبه ۲۵ آذرماه ۱۴۰۰، با ۷۸ رای موافق، ۳۱ رای مخالف و ۶۹ رای ممتنع به تصویب رسید.

در قطعنامه مورد اشاره از جمهوری اسلامی خواسته شده است تا روند گسترده دستگیری و بازداشت‌های خودسرانه را متوقف کرده و افرادی را که به دلیل اعمال حقوق و آزادی‌های بنیادین خود، از جمله شرکت در اعتراضات، بازداشت شده‌اند، آزاد کند.

این مجمع ضمن ابراز نگرانی جدی نسبت صدور و اجرای مجازات اعدام علی‌الخصوص برای کودک-مجرمان و شهروندانی که با اتهامات سیاسی به اعدام محکوم میشوند، اجرای این احکام در ملا عام را محکوم و اعدام کودک-مجرمان را نقض فاحش کنوانسیون حقوق کودک عنوان کرد.

در بخش دیگری از این قطعنامه به تعداد بسیار نگران‌کننده، آزار و اذیت مدافعان حقوق بشر و مرگ‌های مشکوک زندانیان اشاره کرده است و خواهان پاسخگویی مسئولان در خصوص اعمال خشونت مسئولان زندان اوین علیه زندانیان شد. همچنین استفاده از شکنجه علیه زندانیان و یا دسترسی آنان به درمان، آب آشامیدنی سالم و بهداشت مشروط به اعترافات اجباری را محکوم کرد.

این مجمع از جمهوری اسلامی خواست حق تشکل‌های کارگری را به رسمیت شناخته و ضمن توقف اعمال انتقام جویانه علیه فعالان کارگری و صنفی، به آدم ربایی، دستگیری و اعدام مخالفان سیاسی، مدافعان حقوق بشر، از جمله مدافعان حقوق اقلیت‌ها و زنان پایان دهد.

همچنین در خصوص آزار سیستماتیک اقلیت‌های مذهبی به ویژه شهروندان بهائی، تخریب یا مصادره محل کسب و اموال، لغو مجوزها و محدودیت‌های دسترسی به آموزش این شهروندان را محکوم کرد.

خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در روانسر

    شامگاه پنجشنبه ۱۷ شهریور، یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد.