پس از تحمل ۲۱ سال حبس؛ خالد فریدونی از زندان ارومیه به مرخصی اعزام شد

 


  روز یکشنبه ۲۶ دیماه، خالد فریدونی زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه برای نخستین بار و پس از تحمل ۲۱ سال حبس، به مرخصی اعزام شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰، خالد فریدونی زندانی سیاسی به مرخصی اعزام شد.

اعزام به مرخصی آقای فریدون برای نخستین بار و پس از تحمل ۲۱ سال حبس صورت گرفته است.

خالد فریدونی در تاریخ ۱۰ شهریور ماه ۱۳۷۹ بازداشت و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه از طریق ارتباط با یکی از احزاب مخالف نظام، در دادگاه انقلاب مهاباد به اعدام محکوم شده بودند. پس از سه سال و نیم حبس در زیر سایه حکم اعدام، در مرحله تجدیدنظر، حکم آنها با یک درجه تخفیف به حبس ابد کاهش پیدا کرد.

وی پس از بازداشت و صدور حکم در زندان‌های پیرانشهر، مهاباد و ارومیه نگهداری و سپس در سال ۸۶ به زندان رجایی شهر تبعید شده بود. این زندانی مجددا در تاریخ ۲۴ آبان ماه ۹۶ به زندان ارومیه بازگردانده شدند.

خالد فریدونی، فرزند حسن و اهل شهرستان مهاباد است.

اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو

هدف ۱۶- ترویج جوامع صلح طلب و فراگیر برای توسعه پایدار، دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد نهادهای موثر، پاسخگو و فراگیر در تمام سطوح 


مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر

ماده ۸- رعایت حقوق انسانی توسط قانون

ماده ۹- عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی

ماده ۲۲- حق امنیت اجتماعی 

خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در روانسر

    شامگاه پنجشنبه ۱۷ شهریور، یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد.