علیرغم صدور بخشنامه؛ تداوم نقض حقوق زنان زندانی

 


 علیرغم بخشنامه اخیر سازمان زندان ها در خصوص رعایت حقوق زندانیان و بازداشت شدگان کماکان حقوق زنان زندانی از جمله در زندان های قرچک ورامین، لاکان رشت و آمل نقض میشود.

تداوم استفاده اجباری از چادر و پابند به هنگان انتقال، تداوم بازرسی بدنی به صورت برهنه، ضرب و شتم زندانیان و عدم سرکشی مسئولان زندان دستکم دو نوبت به صورت شبانه از جمله اموری است که نشان از اجرایی نشدن این بخشنامه و نقض حقوق زندانیان دارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علیرغم بخشنامه اخیر سازمان زندان ها در خصوص رعایت حقوق زندانیان و بازداشت شدگان کماکان حقوق زنان زندانی از جمله در زندان های قرچک ورامین، لاکان رشت و آمل نقض میشود.

بر اساس بخشنامه اخیر سازمان زندان ها، استفاده اجباری از چادر برای زنان زندانی را ممنوع کرده است. با این حال کماکان استفاده از پوشش چادر برای زنان در زندان های لاکان رشت و آمل اجباری است. یک منبع مطلع در خصوص این اجبار به هرانا گفت: « زنان زندانی همچنان برای رفت و آمد به کارگاه یا بخش های مختلف زندان مجبور به استفاده از چادر هستند. حتی در جواب اعتراض یکی از زندانیان به اجرایی نشدن بخشنامه اخیر در زندان لاکان به آنها گفته شده است که این بخشنامه ها را برای خودشان صادر میکنند و ما هر چیزی که خودمان بخواهیم اجرا میکنیم.» در زندان قرچک ورامین نیز در مواردری به بهانه نامناسب بودن پوشش زندانی، اجبار برای استفاده از چادر در زمان اعزام کماکان ادامه دارد.

همچنین کلیه بازرسی های بدنی بدون لباس زندانیان، حین ورود به بازداشتگاه و زندان بر اساس این بخشنامه ممنوع شده است. با این حال، این روند کماکان در بند زنان زندان آمل و زندان قرچک ورامین ادامه دارد. یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا توضیح داد: «تعدادی از زندانیان اصطلاحا رای باز هستند و مثلا میتوانند صبح ها از زندان خارج شده و عصر مجددا به زندان بازگردند و این بازرسی های بدنی توهین آمیز، بدون لباس و بشین پاشو در حین آن کماکان ادامه دارد. زندانی ها هم به دلیل ترس از ایجاد محدودیت و یا از دست دادن امکان تحمل حبس به صورت رای باز در مقابل نفض حقوق خود سکوت میکنند و از اعتراض کردن میترسند.»

به موجب این بخشنامه مسئولان زندان موظف هستند شبها در تمام بندها حداقل در دو نوبت به صورت سرزده، بازدید و نظارت شبانه انجام دهند و از رعایت ضوابط و مقررات اطمینان حاصل کنند. یک زندانی متهم به جرائم مالی که چندی پیش از زندان قرچک ورامین به مرخصی اعزام شده بود در این باره به هرانا گفت: «اصل تفکیک جرائم در زندان رعایت نمیشود و این بازدیدهای شبانه به ویژه در بندهایی که زندانیان متهم به جرائم خشن نگهداری میشوند میتواند به امنیت زندانیان کمک کرده و از بروز برخی مسائل جلوگیری کند اما از زمان ابلاغ بخشنامه تا امروز این سرکشی های شبانه انجام نشده است.»

به علاوه در این بخشنامه به ممنوعیت استفاده از پابند در مواقع انتقال و اعزام زندانیان به جز متهمان به جرائم خشن اشاره شده است، با این وجود کماکان برای اعزام تمامی زندانیان محبوس در بند زنان لاکان و آمل به دادسرا و مراکز درمانی از پابند استفاده میشود. یک منبع نزدیک به خانواده یکی از این زندانیان در این خصوص به هرانا گفت: «در تمام مدت اعزام دستبند به دست زندانی است و در مسیر اعزام هم پابند بسته میشود. اصلا یک زن زندانی متهم به جرائم غیرخشن با وجود چندین مامور در کنار او چطور میخواهد اقدام به فرار کند و یا خشونتی انجام دهد که از پابند استفاده میکنند؟ گاهی دستبند به حدی سفت بسته میشود که بعد از اعزام رد آن بر دستانشان زخم میشود.»

به علاوه گفته میشود که تعدادی از نگهبانان زندان قرچک ورامین و بند زنان زندان آمل اقدام به ضرب و شتم و بی احترامی به زندانیان میکنند. یک زندانی که اخیرا از زندان آمل آزاد شده به هرانا گفت: «همان زندانبانی که چند دقیقه قبل با مشت به سر و صورت و کمر شما زده، ناگهان انگار که اتفاقی نیفتاده از زندانی میخواهد که برایش چای بیاورد حتی روی تخت زندانی میخوابد و فرد باید او را ماساژ دهد. بی احترامی و توهین به زندانیان غیرقابل تحمل شده اما هیچکس از ترس اعتراضی نمیکند.» همچنین زندانیان به بهانه های مختلف در زندان قرچک ورامین مورد ضرب و شتم قرار میگیرند. به گفته یک منبع مطلع نسرین صحرایی از بخش حفاظت زندان، فرزانه کریمی و فردی به نام صلواتی از جمله افرادی هستند که زندانیان را ضرب و شتم میکنند.

خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در روانسر

    شامگاه پنجشنبه ۱۷ شهریور، یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد.