کمیسیون آزادی مذهبی بین‌المللی آمریکا خواستار آزادی یوسف ندرخانی شد

 


کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی مذهبی بین‌المللی با صدور بیانیه‌ای ضمن استقبال از اعطای مرخصی به یوسف ندرخانی، کشیش زندانی، خواستار آزادی کامل او شد.

نِیدین مینزا، رئیس این کمیسیون، روز جمعه ۲۶ فروردین با انتشار بیانیه‌ای اعطای مرخصی موقت به یوسف ندرخانی پس از سال‌ها حبس و مشکلات بیماری جدی در زندان اوین را «خبری خوب» دانست و از ایران خواست که او «و دیگر زندانیانی را که به دلیل عقاید دینی خود محبوس هستند، آزاد کند.»

یوسف ندرخانی کشیش یک کلیسای خانگی در ایران است. او در سال ۲۰۱۰ دستگیر شده و به اتهام ارتداد، به اعدام محکوم شد. این حکم دو سال بعد رد شد. یوسف ندرخانی بار دیگر در سال ۱۳۹۶ دستگیر و به اتهامات «اقدام علیه امنیت ملی» و «ترویج مسیحیت صهیونیستی» به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

در تابستان سال ۱۳۹۷ ماموران لباس شخصی به خانه یوسف ندرخانی یورش بردند و ضمن ضرب و شتم و بازداشت او یکی از پسرانش را نیز با اسلحه الکتریکی (تیزر) مورد حمله قرار دادند.

یوسف ندرخانی در سال ۲۰۱۹ و در واکنش به محروم شدن هر دو فرزند خود از ادامه تحصیل سه هفته در زندان اعتصاب غذا کرد.

اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو:

هدف۱۶- ترویج جوامع صلح طلب و فراگیر برای توسعه پایدار، دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد نهادهای موثر، پاسخگو و فراگیر در تمام سطوح 

مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر:

ماده ۱: همه برابر بدنیا می آیند

ماده ۶ : احترام به کرامت و ارزش انسانی

ماده ۸-رعایت حقوق انسانی توسط قانون 

ماده ۹-عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی 

ماده ۱۸-حق آزادی عقیده

ماده ۲۲-حق امنیت اجتماعی فرهنگی مالی

خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در روانسر

    شامگاه پنجشنبه ۱۷ شهریور، یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد.