گزارشی از اعتراض و تجمع سراسری معلمان؛ ده ها تن بازداشت شدند

امروز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه، در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران،

معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته کشور در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در مقابل ادارات آموزش و پروش بسیاری از شهرها دست به تجمع زدند. در برخی شهرها جهت جلوگیری از تجمع معلمان، جو شدید امنیتی حاکم و با بازداشت گسترده معلمان معترض و شرکت کنندگان در تجمعات همراه بوده است. تجمعات روز جاری معلمان در بسیاری از شهرها با حضور اقشار مختلف شهروندان همراه شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، اعتراض سراسری معلمان شاغل و بازنشسته سراسر کشور در بسیاری از شهرهای ایران شکل گرفت.

در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران معلمان شاغل و بازنشسته در شهرهای مختلف کشور از جمله مریوان، سنندج، کرمانشاه، شیراز، آمل، دهگلان، نورآباد (ممسنی)، بیجار، سقز، شهرضا، سردشت، اردبیل، رشت، اهواز، کرج، قزوین، بجنورد، آبدانان، فسا، اراک، زاهدان، رضوانشهر، اسلام آباد غرب، ساری، تبریز، گچساران، دیواندره، بوکان، همدان، تاکستان، بانه و لنگرود در مقابل ساختمان اداره آموزش و پرورش شهرهای خود و معلمان ساکن تهران در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی، دست به تجمع اعتراضی زدند. تجمعات اعتراضی روز جاری معلمان با بازداشت ده ها تن از شرکت کنندگان همراه بود.

در جریان این تجمعات و پیش از آن معصومه دهقان، مسعود فرهیخته، ژاله روحزاد و لطف الله جمشیدی، در تهران و مسعود نیکخواه (بامداد روز جاری) در مریوان، سیامک چهرازی در اهواز، بازداشت شدند. بازداشت آقای چهرازی همراه با ضرب و شتم صورت گرفته است. معصومه دهقان ساعتی پس از بازداشت آزاد شد. همچنین برخی گزارشات حاکی از بازداشت ده ها تن از معلمان در یاسوج است. تا لحظه تنظیم این گزارش هویت تعدادی از این شهروندان “یعقوب زارع، رحیم زارع، هجیر حجتی، خدیجه مبارکی، بهنام آصف جاه، کوروش جلیل، سعید طاهری، ثریا آقایی و ساسان ضرغامپور” به همراه خانم‌ها “پوزش (اسامی کوچک نامعلوم)” توسط هرانا احراز شده است. شهروندان بازداشت شده در یاسوج به بازداشتگاه پلیس اطلاعات و امنیت این شهر منتقل شده‌اند. از سوی دیگر در جریان تجمع معلمان لنگرود، دستکم ۵ تن از معلمان از جمله محمود بهشتی لنگرودی، اسدی (نام کوچک نامعلوم)، مراد علی بیگی بازداشت شدند. صبح امروز پیش از شکل گیری تجمع صفر رمضانی، دیگر فعال صنفی معلمان توسط نیروهای امنیتی در لنگرود بازداشت شد.

خبرگزاری کبنا نیوز، رسانه نزدیک به نهادهای امنیتی در گزارشی به نقل از یک منبع با هویت نامعلوم بازداشت شدگان تجمعات معلمان در یاسوج را “مرتبطین ضد انقلاب و معاندین” خوانده و مدعی شده که “افراد دستگیر شده با عناصر خارج نشین و معاند در ارتباط بودند و قصد ایجاد اغتشاش و ناآرامی در استان را داشتند”.

همچنین برخی از شرکت کنندگان در اعتراضات معلمان در شهرهای مختلف، در گفتگو با هرانا از اعمال فشار و برقراری جو شدید امنیتی در شهرهای خود جهت جلوگیری از برگزاری تجمعات خبر دادند.

معلمان و فرهنگیان معترض در این تجمعات با سر دادن شعارهایی از قبیل ” معلم زندانی، آزاد باید گردد”، “ننگ ما ننگ ما، دولت الدنگ ما وزیر الدنگ ما”، “معلم میمیرد ذلت نمی پذیرد”،  ضمن حمایت از معلمان دربند، خواستار پیگیری مطالبات خود شدند.

بر اساس گزارشاتی که به دست هرانا رسیده تعداد قابل توجهی از اقشار مختلف شهروندان نیز،  روز جاری به همراه معلمان و فرهنگیان به تجمعات اعتراضی پیوستند.

معلمان معترض مطالبات خود را «آزادی بی قید و شرط معلمان دربند»، «اجرای کامل قانون رتبه بندی فرهنگیان شاغل و همچنین قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان»، «رسمی شدن نیروهای استخدام موقت، نیروهای خدمات آموزشی، آموزشیاران نهضت و مربیان پیش دبستانی»، «پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان سال ۱۴۰۰»، «بهبود معیشت نیروهای خدماتی»، «اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی»، «آزادی معلمان زندانی»، «آموزش رایگان و با کیفیت برای دانش آموزان»، «پرداخت بیمه دانش آموزان» و همچنین «تشکیل کلاسهای درس با ظرفیت حداکثر ۱۶ دانش آموز» عنوان کردند.

اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو:

هدف16- ترویج جوامع صلح طلب و فراگیر برای توسعه پایدار، دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد نهادهای موثر، پاسخگو و فراگیر در تمام سطوح 

مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر:

ماده 1: همه برابر بدنیا می آیند

ماده 6 : احترام به کرامت و ارزش انسانی

ماده 8-رعایت حقوق انسانی توسط قانون 

ماده 9-عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی 

ماده 18 و 19-حق آزادی عقیده و بیان

ماده 20: حق برگزاری تظاهرات

ماده 28 : حق داشتن دنیایی آزاد و زیبا 

خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در روانسر

    شامگاه پنجشنبه ۱۷ شهریور، یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد.