اعتراضات مردمی در سوق؛ افزایش شمار بازداشت شدگان به ۷ تن

 

صبح امروز شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه، شماری از شهروندان در شهر سوق واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

در حالی که هویت ۶ نفر از آنها پیش از این احراز شده بود، اطلاعات جدید دریافتی تعداد بازداشت شدگان را به ۷ تن افزایش می دهد. بازداشت این شهروندان به دنبال برگزاری تجمعات اعتراضی روز گذشته ۲۳ اردیبهشت‌ماه در این شهر صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شمار شهروندان بازداشت شده توسط نیروهای امنیتی در شهر سوق به ۷ تن افزایش یافت.

هویت شهروند بازداشتی دیگر حجت الله غندی توسط هرانا احراز شده است. به گفته یک منبع مطلع، بازداشت این شهروند با ضرب و شتم وی و خواهرش همراه بوده است.

پیش از این نیز هویت ۶ شهروند بازداشتی دیگر به نام های مجید مسعودی، سلمان همتیان، مهنا گرگی، عنایت تقوی، رسول موسوی و سعادت تقوی توسط هرانا احراز شده بود.

به گفته یک منبع مطلع گردآفرید تقوی، مادر سالخورده یکی از این شهروندان در جریان بازداشت وی مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

نیروهای امنیتی با مراجعه به منزل شهروندان مذکور آنها را همراه با ضرب و شتم بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

روز جمعه ۱۶ اردیبهشت‌ماه  در پی انتشار فراخوانی مبنی بر تجمع و اعتراض به افزایش قیمت نان در رسانه ها، در شماری از شهرهای خوزستان جو امنیتی برقرار و اختلالات گسترده در اینترنت خانگی و قطعی اینترنت تلفن همراه در خوزستان گزارش شد. در همین زمینه، شب پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه دستکم ۲۰ شهروند در سوسنگرد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. شب شنبه ۱۷ اردیبهشت نیز دستکم ده شهروند دیگر در شهرهای سوسنگرد، حمیدیه و اهواز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

همچنین در ادامه اعتراضات مردمی، روز جمعه ۲۳ اردیبهشت ماه  نیز تجمعات اعتراضی در برخی شهرها از جمله، خرم آباد، فارسان، بروجرد، دهدشت، دورود و اردبیل ادامه داشت.

اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو:

هدف۱۶- ترویج جوامع صلح طلب و فراگیر برای توسعه پایدار، دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد نهادهای موثر، پاسخگو و فراگیر در تمام سطوح 

مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر:

ماده ۱: همه برابر بدنیا می آیند

ماده ۶ : احترام به کرامت و ارزش انسانی

ماده ۸-رعایت حقوق انسانی توسط قانون 

ماده ۹-عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی 

ماده ۱۸-حق آزادی عقیده

ماده ۲۲-حق امنیت اجتماعی فرهنگی مالی

ماده 25: حق خوراک، مسکن و مراقبت های طبی و خدمات لارم اجتماعی برای همه

ماده 28 : حق داشتن دنیایی آزاد و زیبا 

خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در روانسر

    شامگاه پنجشنبه ۱۷ شهریور، یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد.