دادگاه تجدیدنظر؛ بنجامین بریر به ۸ سال و ۸ ماه حبس محکوم شد

 


  شعبه ۷ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی، محکومیت بنجامین بریر، توریست فرانسوی را عینا تایید کرد.

آقای بریر که هم اکنون در زندان وکیل آباد مشهد بسر میبرد، پیشتر در دادگاه بدوی به ۸ سال و ۸ ماه حبس محکوم شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محکومیت توریست فرانسوی محبوس در زندان وکیل آباد مشهد عینا تایید شد.

سعید دهقان، یکی از وکلای آقای بریر در گفت و گو با هرانا بیان کرد که این حکم توسط شعبه ۷ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی صادر و ابلاغ شده است. بنا بر اظهارات آقای دهقان در حکم صادره، فرانسه به عنوان «دولت متخاصم» شناخته شده است. از سوی دیگر «همدردی با قربانیان هواپیمای اوکراینی» به عنوان یکی از دلایل محکومیت او اعلام شد. همچنین تخصص در رشته انفورماتیک، داشتن بیش از یک هارد و تلفن همراه هم از دیگر دلایل صدور این حکم اعلام شده است.

بنجامین بریر  زمستان گذشته توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد از بابت اتهامات «اتهامات تبلیغ علیه نظام و جاسوسی» به ۸ سال و ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این توریست فرانسوی روز پنج‌شنبه ۳۰ دی ماه ۱۴۰۰ پس از گذشت ششصد روز از زمان بازداشت برگزار شد.

سعید دهقان یکی از وکلای مدافع آقای بریر پیشتر در خصوص جزئیات جلسه دادگاه وی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشته بود: «۱- قبل از شروع جلسه، شعبه دادگاه را از سه به چهار تغییر دادند. ۲- دادگاه «علنی» نبود، اما دوربین فیلمبرداری و عکسبرداری آوردند. ۳- موضع قاضی جدید در همین اولین جلسه دادگاه معلوم بود. ۴- با استفاده از واژه مبادله، تکلیف را هم معلوم کردند!»

پیشتر برای این توریست فرانسوی در خصوص دو اتهام افساد فی‌ الارض و شرب‌ خمر قرار منع تعقیب صادر شده بود.

این شهروند فرانسوی اوایل خردادماه سال ۹۹، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

در تاریخ ۱ اسفندماه ۹۹، روزنامه فرانسوی فیگارو از بازداشت یک شهروند دو تابعیتی ایرانی-فرانسوی و یک شهروند آلمانی در ایران خبر داده و افزوده بود که شهروند تبعه کشور فرانسه هنگام استفاده از یک پهپاد کوچک در بیابان‌های ایران بازداشت شده است.

دهقان همچنین در این خصوص به گزارشگر هرانا گفته بود: «اخبار منتشر شده به استناد خبری که روزنامه فیگارو در فرانسه آن را انتشار داده بود با برداشت رایج از کلمه Drone به عنوان پهباد صورت گرفته است در حالی که این فرد به عنوان یک توریست یک «هلی‌کم» معمولی جهت عکاسی به همراه داشته است. استفاده از این کلمه توسط روزنامه فیگارو باعث این برداشت غلط توسط برخی رسانه‌ها شده است. همچنین در گزارش این روزنامه این شهروند به عنوان یک شهروند فرانسوی-ایرانی عنوان شده در صورتی که بنجامین یک شهروند فرانسوی است.»

جلسه آخرین دفاع بنجامین بریر اسفندماه سال ۹۹ برگزار شده بود. به گفته سعید دهقان، وکیل دادگستری، دلیل اتهام جاسوسی، عکسبرداری از مناطق ممنوعه و دلیل اتهام تبلیغ علیه نظام، طرح این سوال در شبکه های اجتماعی که “چرا حجاب در جمهوری اسلامی اجباری ولی در سایر کشورهای اسلامی اختیاری است؟”، عنوان شده است.

بنجامین بریر، اوایل دیماه ۱۴۰۰، در اعتراض به محرومیت از حق تماس تلفنی و ارتباط با خانواده در شب کریسمس، دست به اعتصاب غذا زده بود. وی نهایتا اواسط بهمن ماه همان سال در زندان وکیل آباد به اعتصاب غذای خود پایان داد.

اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو:

هدف16- ترویج جوامع صلح طلب و فراگیر برای توسعه پایدار، دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد نهادهای موثر، پاسخگو و فراگیر در تمام سطوح 

مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر:

ماده 1: همه برابر بدنیا می آیند

ماده 6 : احترام به کرامت و ارزش انسانی

ماده 8-رعایت حقوق انسانی توسط قانون 

ماده 9-عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی 

ماده 18 و 19-حق آزادی عقیده و بیان

ماده 22-حق امنیت اجتماعی فرهنگی مالی

ماده 25: حق خوراک، مسکن و مراقبت های طبی و خدمات لارم اجتماعی برای همه

ماده 28 : حق داشتن دنیایی آزاد و زیبا 

خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در روانسر

    شامگاه پنجشنبه ۱۷ شهریور، یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد.