گزارشی از آخرین وضعیت احمدرضا حائری در زندان اوین

 


 احمدرضا حائری، زندانی سیاسی سابق، روز دوشنبه ۲۰ تیر پس از اخذ آخرین دفاع در شعبه سوم بازپرسی دادسرای اوین، به بند عمومی زندان اوین منتقل شد. وی پیشتر در تاریخ ۶ تیرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از امتداد، روز دوشنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۱، احمدرضا حائری، زندانی سیاسی سابق پس از اخذ آخرین دفاع در شعبه سوم بازپرسی دادسرای اوین، به بند عمومی زندان اوین منتقل شد.

رامین صفرنیا، وکیل مدافع این شهروند در این خصوص گفت: طی جلسه ای در روز دوشنبه ۲۰ تیرماه، در شعبه ۳ دادسرای اوین، احمدرضا حائری پس از بازجویی توسط ضابطین به بازپرسی شعبه سوم دادسرای امنیت منتقل و آخرین دفاع نیز از ایشان اخذ شد. اتهامات مطروحه علیه موکلم «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» عنوان شد.

وی در ادامه افزود: موکلم پس از انتقال به زندان اوین، یک روز در قرنطینه به سر برده و اکنون هم در بند نگهداری می‌شود، آقای حائری هم اکنون امکان تماس هم با بنده و هم با خانواده را نیز دارد و به صورت تلفنی با او در ارتباط هستیم.

به گفته این وکیل دادگستری: چند باری هم که به شعبه بازپرسی مراجعه داشتم، اجازه ورود به من داده شده و از این نظر، هم من و هم خانواده حائری، امکان گفتگو با قاضی پرونده و اعضای دفتر را داشته‌ایم.

او همچنین اظهار داشت: احمدرضا حائری پیش از بازپرسی هیچگونه سوالی را پاسخ نداده و سکوت کرده است. حال، مشخص نیست که آیا پرونده ایشان برای وقت رسیدگی جدید، جلب به دادرسی خورده و به مرجع قضائی منتقل شده و یا اینکه برای موکلم، تامین مناسب با وثیقه صادر خواهند کرد؟ هیچ گونه پاسخی به ما داده نشده و به ما اعلام کرده‌اند که باید منتظر باشیم ولی احتمال دارد با تداوم قرار بازداشت موقت یک ماهه، برای موکلم قرار وثیقه صادر شود.

لازم به ذکر است احمدرضا حائزی در زمان بازداشت از حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم بوده است.

همچنین پیشتر یک منبع مطلع به هرانا گفته بود: «به نظر میرسد بازداشت و گشایش پرونده علیه احمدرضا حائری مرتبط با بیانیه ای است که وی به همراه چند فعال مدنی خطاب به آلنا دوهان نوشته بودند.»

چندی قبل احمدرضا حائری، به همراه گیتی پورفاضل، کیوان صمیمی، صدرا عبداللهی و جعفر عظیم‌زاده در نامه‌ای به گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مربوط به “تحریم‌های قهری و یک‌جانبه”، از او خواستند با فعالان مستقل در ایران دیدار کند و نظرات آن‌ها را درباره شرایط کشور جویا شود.

پیشتر نیز یک منبع مطلع به هرانا گفته بود: «پرونده ای در شعبه ۳ بازپرسی دادسرای اوین که ضابط آن سازمان اطلاعات سپاه است برای وی گشوده شده؛ با استناد به این موضوع میتوان گفت احتمالا آقای حائری هم اکنون در بازداشتگاه اطلاعات سپاه، موسوم به بند دو-الف زندان اوین بسر می برد.»

احمدرضا حائری روز دوشنبه ۶ تیرماه، در پی دستور شعبه سه بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۳ اوین، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

هرانا پیشتر در اواسط خردادماه امسال طی گزارشی از تفتیش منزل آقای حائری توسط ماموران اطلاعات سپاه خبر داده بود. در جریان این تفتیش ماموران  برخی از لوازم شخصی وی را ضبط کرده و به او اعلام کردند که پس از پایان تعطیلات خود را به دادسرای اوین معرفی کند.

این زندانی سیاسی سابق در آبان ماه و آذرماه سال گذشته نیز با شکایت اداره کل زندان‌های استان تهران به دادسرای جرائم رایانه‌ای این استان احضار شده بود.

احمدرضا حائری زندانی سیاسی سابق یک ماه پس از واقعه “پنجشنبه سیاه اوین” بازداشت و مدتی بعد توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ریاست قاضی صلواتی محاکمه و به ۴۲ ماه حبس تعزیری محکوم شد. علیرغم تایید اولیه احکام صادره در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر به ریاست قاضی زرگر، با اعتراض وکیل مدافع، حکم صادره نقض و پرونده به شعبه هم عرض ارسال شد. آقای حائری توسط شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی بابایی به ۶ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. وی در تاریخ ۴ مردادماه ۹۹، پس از حضور در دادسرای اوین به پلیس امنیت منتقل و در آنجا پس از اجرای حکم ۷۴ ضربه شلاق، جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان تهران بزرگ منتقل شد. احمدرضا حائری نهایتا در تاریخ ۱۷ مهرماه ۹۹ به صورت مشروط از زندان تهران بزرگ آزاد شده بود.

پنج‌شنبه سیاه اوین به روز ۲۸ فروردین ۱۳۹۳ اشاره دارد که گارد ویژه به بهانه بازرسی بند ۳۵۰ زندان اوین با هجوم به زندانیان سیاسی، آنان را مورد ضرب و شتم قرار داد و موجب زخمی شدن، انتقال به انفرادی و تبعید و پرونده سازی برای تعداد زیادی از زندانیان شد. در پی این رویداد، خانواده های زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین، تجمعاتی را در مقابل مجلس شورای اسلامی، دادستانی کل کشور و دفتر ریاست جمهوری در خیابان پاستور برگزار کردند.

اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو:

هدف16- ترویج جوامع صلح طلب و فراگیر برای توسعه پایدار، دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد نهادهای موثر، پاسخگو و فراگیر در تمام سطوح 

مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر:

ماده 1: همه برابر بدنیا می آیند

ماده 6 : احترام به کرامت و ارزش انسانی

ماده 8-رعایت حقوق انسانی توسط قانون 

ماده 9-عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی 

ماده 18 و 19-حق آزادی عقیده و بیان

ماده 22-حق امنیت اجتماعی فرهنگی مالی

ماده 25: حق خوراک، مسکن و مراقبت های طبی و خدمات لارم اجتماعی برای همه

ماده 28 : حق داشتن دنیایی آزاد و زیبا 

خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در روانسر

    شامگاه پنجشنبه ۱۷ شهریور، یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد.