بازداشت چهار نوکیش مسیحی در نیشابور

 


  چهار شهروند نوکیش مسیحی در نیشابور روز یکشنبه ۵ تیرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

به گزارش هرانا به نقل از محبت نیوز، روز یکشنبه ۵ تیرماه ۱۴۰۱، چهار شهروند نوکیش مسیحی در نیشابور توسط ماموران اطلاعات سپاه دستگیر شدند.

بر اساس این گزارش ۱۶ شهروند در یک کلیسای خانگی حضور داشته اند که ۱۲ تن از آنها پس از بازجویی، همان روز با اخذ تعهد آزاد شده و چهار تن دیگر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

سه نفر از این شهروندان پس از مدتی در یک تماس تلفنی با خانواده‌های خود عنوان کردند که به زندان نیشابور منتقل شده اند و قرار بازداشت آنها برای مدت ۲ ماه صادر شده است. اما یک تن دیگر که هویت وی رضا رادمنش، ۶۵ ساله، متولد تهران و ساکن نیشابور عنوان شده به مشهد منتقل شده و تا زمان تنظیم این گزارش اطلاعی از وضعیت وی در دست نیست.

بنا بر این گزارش آقای رادمنش به سرطان مبتلاست و باید تحت مراقبت‌های پزشکی باشد.

به گفته یک منبع مطلع، افرادی که درصدد پیگیری وضعیت این شهروندان بودند نیز از سوی ماموران مورد تهدید به بازداشت قرار گرفته اند و برخی از اعضای این کلیسا هم احضار شده و از آنان تعهد کتبی گرفته شده است.

همچنین ماموران امنیتی در زمان بازداشت اقدام به بازرسی محل کرده و ۱۰ جلد کتب دینی و تلفن همراه این شهروندان را ضبط کرده و با خود برده اند.

لازم به اشاره است علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی مسئله‌ی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.

برخورد با نوکیشان مسیحی در ایران در حالی صورت می گیرد که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.


اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو:

هدف16- ترویج جوامع صلح طلب و فراگیر برای توسعه پایدار، دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد نهادهای موثر، پاسخگو و فراگیر در تمام سطوح 

مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر:

ماده 1: همه برابر بدنیا می آیند

ماده 6 : احترام به کرامت و ارزش انسانی

ماده 8-رعایت حقوق انسانی توسط قانون 

ماده 9-عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی 

ماده 18 و 19-حق آزادی عقیده و بیان

ماده 22-حق امنیت اجتماعی فرهنگی مالی

ماده 25: حق خوراک، مسکن و مراقبت های طبی و خدمات لارم اجتماعی برای همه

ماده 28 : حق داشتن دنیایی آزاد و زیبا 

خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در روانسر

    شامگاه پنجشنبه ۱۷ شهریور، یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد.