زمانه زیویه جهت اجرای حکم حبس بازداشت شد

 



 زمانه زیویه فعال مدنی اهل سقز که پیشتر توسط دادگاه انقلاب این شهر به ۱۰ ماه حبس محکوم شده بود، روز سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ (۹ آگوست ۲۰۲۲) پس از مراجعه به اجرای احکام دادگاه انقلاب سقز بازداشت و جهت سپری نمودن دوران محکومیت خود  به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.

 بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، زمانه زیویه که پیشتر به ۱۰ ماه حبس محکوم شده بود، با رای دادگاه تجدید نظر حکمش به ۲ ماه و ۱۵ روس حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت و ٧ ماه و ۱۵ روز حبس تعلیقی تبدیل شده است که با این حساب باید مدت ۴۵ روز در زندان مرکزی سقز بماند.

 

زمانه زیویه اردیبهشت ماه امسال به اتهام عضویت در حزب حیات آزاد کُردستان (پژاک) توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب سقز به ریاست قاضی جواد مصطفایی به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.


زمانه زیویه ۲۹ ساله و فارغ‌التحصیل رشته حقوق دانشگاه پیام نور سقز روز دوشنبه ۹ بهمن سال گذشته با هجوم نیروهای اداره اطلاعات به منزلش بازداشت شده و پس از ۳۳ روز حبس با وثیقه ۳۰۰ ملیون تومانی و موقتاً تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.
 

زمانه زیویه مادر یک کودک ۴ ساله است و در ایام بازداشت از حق ملاقات با خانواده و همچنین حق دسترسی به وکیل محروم بوده است.

اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو:

هدف16- ترویج جوامع صلح طلب و فراگیر برای توسعه پایدار، دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد نهادهای موثر، پاسخگو و فراگیر در تمام سطوح 

مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر:

ماده 1: همه برابر بدنیا می آیند

ماده 6 : احترام به کرامت و ارزش انسانی

ماده 8-رعایت حقوق انسانی توسط قانون 

ماده 9-عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی

ماده 18 و 19: حق آزادی عقیده و بیان 

ماده 28 : حق داشتن دنیایی آزاد و زیبا 

خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در روانسر

    شامگاه پنجشنبه ۱۷ شهریور، یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد.