اجرای حکم اعدام دو زندانی در زندان های زابل و ایرانشهر

 


 سحرگاه امروز شنبه ۲۹ مردادماه، حکم دو زندانی که پیشتر در پرونده های جداگانه از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، در زندان های ایرانشهر و زابل به اجرا درآمد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از حال وش، سحرگاه امروز شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱، یک زندانی در زندان زابل اعدام شد.

در این گزارش هویت این فرد مهدی پیری، فرزند علیجان و اهل روستای پیری عنوان شده است.

این زندانی که در سال ۹۸ بازداشت و توسط دادگاه انقلاب زابل از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، روز پنجشنبه ۲۷ مردادماه، به همراه دو زندانی دیگر جهت اجرای حکم به انفرادی زندان زابل منتقل شده بود.

در خبری دیگر، روز جاری ۲۹ مردادماه حکم اعدام یک زندانی در زندان ایرانشهر به اجر درآمد.

رسانک هویت این شخص را نادر براهویی، ۳۰ ساله، فرزند امید، پدر یک فرزند و اهل زاهدان عنوان کرده است.

این زندانی که در سال ۹۷ بازداشت و توسط مراجع قضایی از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، روز پنجشنبه ٢٧ مرداد، جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بود.

بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در بازه زمانی (اول ژانویه ۲۰۲۱ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۱) دستکم ۲۹۹ شهروند اعدام شدند و ۸۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد.

بنا بر همین گزارش بیش از ۸۸ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو:

هدف16- ترویج جوامع صلح طلب و فراگیر برای توسعه پایدار، دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد نهادهای موثر، پاسخگو و فراگیر در تمام سطوح 

مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر:

ماده 1: همه برابر بدنیا می آیند

ماده 3: حق حیات

ماده 6 : احترام به کرامت و ارزش انسانی

ماده 22: حق امنیت اجتماعی و مالی

ماده 25: حق خوراک ، مسکن و خدمات بهداشتی و درمانی

ماده 28 : حق داشتن دنیایی آزاد و زیبا 


خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در روانسر

    شامگاه پنجشنبه ۱۷ شهریور، یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد.