عدم رسیدگی پزشکی؛ گزارشی از آخرین وضعیت زهره سرو در زندان اوین

 

زهره سرو، زندانی سیاسی دوران محکومیت شش ساله خود را در بند زنان زندان اوین سپری میکند.

وی پیشتر در زندان اوین به بیماری کرونا مبتلا شده بود که با تشخیص نادرست بهداری زندان و در نتیجه آن، تداوم علائم بیماری اش مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران زهره سرو، زندانی سیاسی دوران محکومیت شش ساله خود را در بند زنان زندان اوین سپری می کند.

یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: «پیشتر زهره در زندان اوین به کرونا مبتلا شده بود؛ بهداری زندان به اشتباه بیماری وی را سرماخوردگی تشخیص داد و مدت ها از درمان مرتبط با بیماری خود محروم بود. وی پس از مدت ها به بیمارستان “شهداری تجریش” منتقل و پس از انجام آزمایشات مشخص شد که عفونت ناشی از کرونا به دلیل عدم رسیدگی به موقع، در بدن او باقی مانده است. نهایتا درمان وی با تجویز چند قرص آنتی بیوتیک صورت گرفت که تعلل در درمان به عدم بهبودی کامل او منجر شد. خانواده این زندانی که از دریافت دز سوم واکسن کرونا به دلیل تداوم بیماری اش محروم بوده، نگران سرایت این عفونت به قلب و ریه خانم سرو هستند.

خانم سرو اوایل مهرماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه، موسوم به بند الف-یک منتقل شد. وی اواسط آبان ماه با پایان مراحل بازجویی به بند زنان زندان اوین انتقال داده شد.

خانم سرو در نهایت توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی تبلیغ علیه نظام” به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۶ سال زندان در خصوص او قابل اجرا است.

این زندانی سیاسی پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت دارد. در تاریخ ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۰ در حالی که دوران محکومیت ۳ سال حبس پیشین خود را در زندان قرچک ورامین سپری میکرد، به مرخصی اعزام شده و خردادماه همان سال پس از مراجعه به واحد اجرای احکام دادسرای اوین از آزادی زودهنگام خود مطلع شد.

زهره سرو،  فرزند غیضان، متولد ۱۳۶۵ است. خانم سرو با عنوان “ماه فر” در فضای مجازی فعالیت داشت.

اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو:

هدف16- ترویج جوامع صلح طلب و فراگیر برای توسعه پایدار، دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد نهادهای موثر، پاسخگو و فراگیر در تمام سطوح 

مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر:

ماده 1: همه برابر بدنیا می آیند

ماده 6 : احترام به کرامت و ارزش انسانی

ماده 8-رعایت حقوق انسانی توسط قانون 

ماده 9-عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی

ماده 18 و 19: حق آزادی عقیده و بیان 

ماده 25: حق برخورداری از خوراک، مسکن و مراقبت های بهداشتی و سلامتی

ماده 28 : حق داشتن دنیایی آزاد و زیبا 

خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در روانسر

    شامگاه پنجشنبه ۱۷ شهریور، یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد.