حکم اعدام برای زهرا صدیقی و الهام چوبدار، فعال حقوق دگرباشان

 


سازمان حقوق بشری هه‌نگاو گزارش داده که زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار از کنشگران جامعه ال‌جی‌بی‌تی در یک پرونده مشترک به اتهام «فساد فی‌الارض»، از سوی دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شده‌اند.

زهرا صدیقی همدانی معروف به «ساره» ۳۱ ساله روز چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ هنگام سفر به ترکیه توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد. او پس از دو ماه بازداشت در سلول انفرادی به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.

سازمان عفو بین الملل بهمن‌ماه سال گذشته اعلام کرد که زهرا صدیقی همدانی در زندان مورد آزار و بدرفتاری و توهین‌های کلامی قرار گرفته که مصداق "شکنجه" است.

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، الهام چوبدار ۲۴ ساله، از کنشگران و فعالان جامعه دگرباشان جنسی نیز به اعدام محکوم شده است.

گفته می‌شود حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب، طی روزهای گذشته در بند زنان زندان مرکزی به این دو متهم ابلاغ شده است.

پیش از این، در دی ماه سال ۱۴۰۰، این دو کنشگر جامعه دگرباشان به اتهام «فساد فی‌الارض» از طریق «ترویج همجنسگرایی» و «ترویج مسیحیت» و «ارتباط با رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی»، از سوی دادسرای عمومی ارومیه متهم شده بودند.

زهرا صدیقی همدانی در یک مستند با موضوع وضعیت افراد همجنسگرا در اقلیم کردستان حضور داشته که از شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی پخش شده است. او صرفا به خاطر شرکت در این مستند به "ارتباط با رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی" متهم شده است.

اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو:

هدف16- ترویج جوامع صلح طلب و فراگیر برای توسعه پایدار، دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد نهادهای موثر، پاسخگو و فراگیر در تمام سطوح 

مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر:

ماده 1: همه برابر بدنیا می آیند

ماده 3: حق حیات

ماده 6 : احترام به کرامت و ارزش انسانی

ماده 8-رعایت حقوق انسانی توسط قانون 

ماده 9-عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی

ماده 18 و 19: حق آزادی عقیده و بیان 

ماده 28 : حق داشتن دنیایی آزاد و زیبا 

خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در روانسر

    شامگاه پنجشنبه ۱۷ شهریور، یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد.