عدم رسیدگی پزشکی؛ گزارشی از آخرین وضعیت حامد قره اوغلانی در زندان ارومیه

 


 حامد قره اوغلانی، زندانی سیاسی دوران محکومیت ۱۳ ساله خود را در بند امنیتی زندان ارومیه سپری میکند. وی که از بیماری صرع رنج میبرد، از رسیدگی پزشکی مناسب محروم مانده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حامد قره اوغلانی، زندانی سیاسی دوران محکومیت خود را در زندان ارومیه سپری می کند.

یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی در خصوص وضعیت وی به هرانا گفت: «حامد از بیماری صرع گرندمال رنج میبرد و علیرغم نیاز دارویی و درمانی از رسیدگی درمانی محروم مانده است. همچنین در زندان ارومیه بهداری مجهز وجود ندارد و دارویی که پزشک متخصص تجویز کرده را به او نمیدهند و طبق تجویز خودشان به وی دارو می دهند. مسئولان زندان از اعزام حامد قره اوغلانی به پزشکی قانونی و بیمارستان برای درمان ممانعت می کنند.»

لازم به یاد آوری است، در دی ماه ۱۴۰۰، آقای قره اوغلانی به همراه هفت زندانی سیاسی دیگر در بند عمومی زندان ارومیه در پی انتقال به بند امنیتی در این زندان مورد ضرب و شتم مسئولان زندان قرار گرفتند.

به گفته این منبع مطلع، بعد از انتقال به بند امنیتی، این زندانیان از دسترسی به بهداری و واحد فرهنگی برای آنها غیر ممکن شده است.

پیشتر هرانا طی گزارشی از وضعیت و مشکلات زندانیان سیاسی در بند امنیتی زندان ارومیه خبر داده بود.

در تاریخ ۵ مردادماه ۱۴۰۰ درخواست اعاده دادرسی حامد قره اوغلانی طی مدت ۵ روز از سوی دیوان عالی کشور رد شد.

آقای قره اوغلانی در بخش نخست پرونده خود توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام محاربه از طریق عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران به اعدام و در بخش دوم پرونده خود از بابت اتهامات شرکت در دوره‌های نظامی و حمله به پایگاه‌های بسیج، تبلیغ علیه نظام، توهین به مقدسات، توهین به رهبری به ۱۴ سال و یک ماه محکوم شد، که با دریافت مکتوب رای صادره توسط وکیل مشخص شد رای دو قاضی دادگاه انقلاب ارومیه مبنی بر حکم حبس، بر رای قاضی سوم که حکم اعدام را برای این زندانی مدنظر گرفته بود غالب شده و در نهایت حکم این زندانی با اختلاف یک رای از بابت اتهام شرکت در گروه باغی (اشاره مصداق در متن حکم به سازمان مجاهدین خلق است) به ۱۳ سال حبس و به اتهام توهین به رهبری به ۱۳ ماه حبس و مجموعا به ۱۴ سال و یک ماه حبس منتهی شده است.

با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۱۳ سال حبس تعزیری در خصوص وی قابل اجرا است.

وکیل آقای قره اوغلانی بر اساس دفاعیه ای که نسخه ای از آن پیشتر توسط هرانا منتشر شده، به حکم صادره اعتراض کرده بود، او در دفاع از موکل خود او را فردی که با مشکلات جسمی و روحی دست و پنجه نرم می کند معرفی کرده که بر اساس بیماری روحی خود مسئولیت عمل انجام نشده را پذیرفته است.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آقای قره اوغلانی پیشتر در تاریخ ۷ مهرماه ۱۴۰۰ در دادگاه انقلاب ارومیه برگزار شده بود.

حامد قره اوغلانی پیشتر در تاریخ ۷ تیرماه ۱۳۹۹ توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در ارومیه منتقل شد. وی نهایتا در تاریخ ۲۶ تیرماه با پایان مراحل بازجویی به زندان ارومیه منتقل شد و از آن زمان تاکنون زندان ارومیه بسر می‌برد.

آقای قره اوغلانی که تا پیش از بازداشت به نصب دوربین های مداربسته اشتغال داشت، در سال ۹۵ به دلایل مالی از کارشناسی ارشد رشته معماری کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی انصراف داد و امسال سعی داشت که در آزمون کارشناسی ارشد مجددا شرکت کند. او پس از انصراف از دانشگاه مدتی نیز برای کار به کشور ترکیه رفت.

حامد قره اوغلانی، متولد ۱۷ تیر ۱۳۶۵، دانشجوی ارشد معماری و ساکن ارومیه است.

اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو:

هدف16- ترویج جوامع صلح طلب و فراگیر برای توسعه پایدار، دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد نهادهای موثر، پاسخگو و فراگیر در تمام سطوح 

مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر:

ماده 1: همه برابر بدنیا می آیند

ماده 6 : احترام به کرامت و ارزش انسانی

ماده 8-رعایت حقوق انسانی توسط قانون 

ماده 9-عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی

ماده 18 و 19: حق آزادی عقیده و بیان 

ماده 28 : حق داشتن دنیایی آزاد و زیبا 

خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در روانسر

    شامگاه پنجشنبه ۱۷ شهریور، یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد.