زخمی شدن سه کولبر بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی بانه و سردشت

 


  روز جمعه ۱۱ شهریورماه، دو کولبر بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی در مناطق مرزی بانه زخمی شد.

همچنین طی روزهای اخیر، یک کولبر دیگر در مناطق مرزی سردشت در پی تیراندازی نیروهای نظامی دچار مصدومیت شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کولبر نیوز، روز جمعه ۱۱ شهریور ۱۴۰۱، تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی در مناطق مرزی بانه مصدومیت دو کولبر را در پی داشت.

هویت این افراد رزگار مجیدی، حدودا ۲۰ ساله و ناصح کریم‌ زاده حدودا ۲۳ ساله و اهل شهرستان بانه عنوان شده است.

این شهروندان بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی در مناطق مرزی هه‌نگه‌ژال بانه زخمی شده‌اند.

به علاوه طی روزهای اخیر، یک کولبر دیگر اهل سردشت با هویت عبدالله جبارزاده، ۲۷ ساله و پدر دو فرزند، در نوار مرزی نوکان این شهرستان هدف تیراندازی مستقیم سلاح ساچمه‌ای نیروهای هنگ‌ مرزی قرار گرفته و زخمی شده است.

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.

در بخشی از گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر در ایران؛ ویژه سال ۲۰۲۱ به شهروندانی که توسط ارگان‌های نظامی کشته و یا زخمی شده‌اند پرداخته شده است.

به غیر خسارت های مادی، قتل حیوانات بارکش و حوادث روی داده از جمله سرمازدگی و بهمن، در این گزارش قتل ۲۳ کولبر (باربر مرزی) و زخمی شدن ۸۱ تن آنان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی ثبت شده است.

لازم به ذکر است که ۲۸ کولبر دیگر نیز به واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیایی مانند سرمازدگی و سقوط از ارتفاع دچار حادثه شدند که از این تعداد ۱۶ کولبر زخمی شدند و ۱۲ کولبر جان باختند.

اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو:

هدف16- ترویج جوامع صلح طلب و فراگیر برای توسعه پایدار، دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد نهادهای موثر، پاسخگو و فراگیر در تمام سطوح 

مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر:

ماده 1: همه برابر بدنیا می آیند

ماده 6 : احترام به کرامت و ارزش انسانی

ماده 8-رعایت حقوق انسانی توسط قانون 

ماده 23: امنیت کاری

ماده 25: حق خوراک، مسکن و مراقبت های بهداشتی و پزشکی

ماده 28 : حق داشتن دنیایی آزاد و زیبا 

خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در روانسر

    شامگاه پنجشنبه ۱۷ شهریور، یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد.