تعطیلی برخی از مراکز واکسیناسیون در ایران به علت کمبود واکسن

 به‌رغم ادعای مسئولان جمهوری اسلامی مبنی بر افزایش واردات واکسن کرونا، شماری از مراکز واکسیناسیون موقتا تعطیل شده‌اند. معاون درمان علوم پزشکی آبادان مرگ‌ومیر کرونایی را با جنگ ایران و عراق مقایسه کرده است.

   
default

بحران کرونا و کمبود واکسن مقابله با این همه‌گیری همچنان یکی از مسائل اصلی اجتماعی ایران به شمار می‌آید. گزارش‌هایی درباره عدم ثبت کامل فوتی‌های کرونایی از سوی مسئولان منتشر شده است. همین موضوع توضیح دهنده تفاوت آمار قبرستان‌ها و آمار رسمی قربانیان کرونایی است.

در همین رابطه بابک نخستین، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تفاوت بین آمار مقامات و مسئولان بهداشت و درمان با آمار قبرستان‌های کشور و از جمله بهشت‌زهرا را چنین توضیح داده است:

«ما نیز مغایرت‌ها را قبول می‌کنیم و علت آن سایر مرگ و میرها در کنار کرونا است که گاه با علایم اولیه کرونا بوده ولی در ثبت نهایی سعی شده با سایر عناوین این مرگ و میرها قید شود.»

از سوی دیگر، مهدی کریمی، معاون درمان علوم پزشکی آبادان از شرایط جنگی در خوزستان سخن گفته است. می‌گوید «تنها بوی باروت استشمام نمی‌شود و رنگ خون دیده نمی‌شود.» بنا بر اظهارات او مرگ‌ومیر ناشی از همه‌گیری کرونا با تلفات انسانی در ایام جنگ هشت ساله تفاوتی ندارد.

از ادعا تا واقعیت

وزارت بهداشت دولت حسن روحانی درباره ارائه واکسن کرونا به جامعه بارها آمار و اعدادی را ارائه کرده بود که با واقعیت فاصله زیادی داشتند.

دفن قربانیان کرونایی، بهشت زهرا

دفن قربانیان کرونایی، بهشت زهرا

اکنون وزیر بهداشت دولت ابراهیم رئیسی نیز ادعاهای جدیدی درباره واکسیناسیون مردم ایران کرده است. از واردات گسترده واکسن به‌ویژه از چین سخن می‌رود.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت دولت سیزدهم در همان آغاز دوره فعالیت خود به مردم ایران قول داده است که تا روز ۲۲ بهمن سال جاری "همه گروه‌های هدف" در برابر همه‌گیری کرونا واکسینه شوند.

مسئولان جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده‌اند که ۶۷ درصد کل واکسن‌های وارداتی این کشور از نوع واکسن چینی سینوفارم هستند. گفته می‌شود ۱۷ درصد واکسن‌های خارجی نیز از شرکت آسترازنکا تهیه شده‌اند.

سهم واکسن داخلی ایران، واکسن برکت، به‌رغم ادعای مربوط به تولید کلان و صادرات این واکسن به دیگر کشورها، حدود ۱۰ درصد اعلام شده است.

تعطیلی مراکز واکسیناسیون

در شرایطی که گفته شده است تا پایان مهرماه سال جاری ۶۰ میلیون دوز واکسن کرونا وارد ایران می‌شود، برخی از مراکز واکسیناسیون در ایران به علت کمبود واکسن تعطیل شده‌اند.

به‌ویژه شماری از شهرهای استان‌های اصفهان، اردبیل، کرمانشاه، خراسان جنوبی به علت عدم دریافت واکسن کرونا ناچار به بستن برخی از مراکز واکسیناسیون خود شده‌اند.

در برخی از شهرها حتی زمانی برای بازگشایی این مراکز اعلام نشده است. گفته شده است که این مراکز تا "اطلاع ثانوی" تعطیل خواهند بود.

بابک نخستین، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفته است «از روز چهارشنبه به بعد به دلیل کمبود واکسن مراکز تا آخر هفته تعطیل می شود.»

او در ادامه به شمار موارد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در اردبیل اشاره کرده و گفته که ۷۰ درصد تست‌های کرونا این استان مثبت بوده و «۹۰ درصد افراد بستری درگیری ریه» داشته‌اند.

تنها در شهرستان کرمانشاه سه مرکز واکسیناسیون از روز ۱۰ شهریور تا "اطلاع بعدی" تعطیل اعلام شده‌اند. از سوی دیگر، عرفان مردانی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفته است: «با توجه به اتمام موجودی واکسن کرونا در پایگاه‌های تجمیعی واکسیناسیون در این شهر، مراکز واکسیناسیون از امروز چهارشنبه ۱۰ شهریور تا اطلاع ثانوی برای تزریق واکسن تعطیل خواهند بود.»

در برخی دیگر از استان‌ها نیز به علت کمبود واکسن، ساعت کار مراکز واکسیناسیون کاهش یافته و اکثرا در ساعت ۱۴ به فعالیت خود خاتمه می‌دهند.

به علت عدم تهیه به موقع واکسن کرونا و تزریق آن به "گروه‌های هدف" طی روزهای گذشته روزانه بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. این آمارها شامل مواردی نمی‌شود که علت فوت، بیماری دیگری ثبت شده است.

خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در روانسر

    شامگاه پنجشنبه ۱۷ شهریور، یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد.