اعتراضات آبان؛ تعیین زمان و شعبه دادگاه رسیدگی به اتهامات علی آتون

 


  جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات علی آتون، شهروند اهل بهبهان در تاریخ ۴ دیماه امسال در شعبه ۱۳ دادگاه کیفری ۲ بهبهان برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زمان و شعبه جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات علی آتون تعیین شد.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آقای آتون در تاریخ ۴ دیماه ۱۴۰۰، در خصوص اتهامات “تبلیغ علیه نظام، شرکت در “اغتشاشات” سال ۹۸، سنگ پرانی علیه مامور نیروی انتظامی و امنیتی، بر هم زدن امنیت کشور، عضویت در گروهک‌های منافقین، سرقت بالابر، توهین به رهبری، مشارکت در اخلال در نظم و آسایش عمومی، اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی/خارجی کشور، تجمع غیرقانونی، ضرب و جرح عمدی و انتشار تصاویر تحریک آمیز” در شعبه ۱۳ دادگاه کیفری ۲ بهبهان برگزار خواهد شد.

علی آتون در تاریخ ۸ مردادماه ۹۹ به همراه  مریم کاظمی و برادرش علی کاظمی توسط نیروهای اداره اطلاعات بهبهان در منزل شخصی‌ خود بازداشت شد. ماموران در زمان بازداشت به خانواده این شهروندان گفته بودند که بازداشت این افراد در ارتباط با تجمع ۲۶ تیرماه مردم بهبهان صورت گرفته است. وی پس از بازداشت به زندان بهبهان منتقل شده و در تاریخ ۲۷ مردادماه با تودیع قرار کفالت به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. گفته می‌شود این شهروند در خصوص اعتراضات تیرماه سال گذشته بهبهان تبرئه شد‌ه است.

علی آتون، متولد ۱۳۷۶، کارگر ساختمانی و ساکن شهر بهبهان است.

لازم به اشاره است اعتراضات آبان ماه، به مجموعه اعتراضات سراسری گفته می شود که از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ با اعلام افزایش بی سابقه قیمت بنزین در ده‌ها شهر ایران با حضور بی سابقه معترضین در خیابان‌ها آغاز شد و برای چند روز ادامه یافت. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی وقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز، آمار بازداشتی های اعتراضات این اعتراضات را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد. بر اساس گزارشات نهادهای مدافع حقوق بشر صدها تن نیز در پی این اعتراضات خونین جان باختند.

اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو  

هدف ۳- تضمین زندگی سالم و ترویج رفاه برای همه در تمام سنین

هدف ١٦- ترويج جوامع صلح جو و دسترسى به عدالت براى همه و ايجاد نهادهاى مؤثر، پاسخگو و فراگير در تمام سطوح 


مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر

ماده ٨- رعايت حقوق انسانى توسط قانون 

ماده ٩- عدم توقيف،حبس يا تبعيد غيرقانونى

ماده ۱۰- حق محاکمه قانونی برای همه 

خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در روانسر

    شامگاه پنجشنبه ۱۷ شهریور، یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد.