سنندج؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی چهار فعال صنفی معلمان

 


 امید شاه محمدی، پرویز احسنی، کاوه محمدزاده و هیوا قریشی، چهار عضو انجمن صنفی معلمان کردستان (دیواندره)، علیرغم گذشت ۷۳ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱، چهار عضو انجمن صنفی معلمان کردستان (دیواندره) کماکان در بازداشت بسر میبرند.

امید شاه محمدی، پرویز احسنی، کاوه محمدزاده و هیوا قریشی، چهار عضو انجمن صنفی معلمان کردستان (دیواندره)، علیرغم گذشت ۷۳ روز از زمان دستگیری، همچنان در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندح به صورت بلاتکلیفی محبوس هستند. پیشتر قرار بازداشت این شهروندان برای سومین بار متوالی توسط دادستان عمومی و انقلاب سنندج تمدید شده بود.

یک منبع مطلع در رابطه با وضعیت این شهروندان، به هرانا گفت: “این افراد کماکان از ملاقات با خانواده و حق دسترسی به وکیل محروم هستند. نیروهای امنیتی به نزدیکان و خانواده این شهروندان فشار آورده و از آنها خواسته اند در رابطه با وضعیت این فعالان صنفی اطلاع رسانی نکنند.”

این منبع مطلع همچنین عنوان کرد: “خانواده این شهروندان تهدید شده اند که حق دیدار با هیچ فعال صنفی را ندارند. چندین بار فعالان صنفی از شهرهای مختلف کردستان قصد داشته اند به دیواندره سفر و با نزدیکان این افراد دیدار کنند، اما خانواده های این فعالان صنفی به دلیل فشار اداره اطلاعات این دیدارها را رد کرده اند.”

پیشتر نیز یک منبع با اشاره به اینکه این شهروندان در وضعیت بسیار نامناسبی در بازداشتکاه اطلاعات سنندح بسر میبرند، به هرانا گفته بود: “علیرغم کوشش خانواده این شهروندان، مسئولیت قضایی با آزادی موقت آنها با تودیع قرا مخالفت میکنند.”

هرانا در تاریخ ۲۳ مردادماه امسال، طی گزارشی به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی این فعالان صنفی معلمان در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج پرداخته بود.

اوایل تیرماه سال جاری نیز قرار بازداشت این شهروندان به مدت ۱۰ روز تمدید شده بود.

این شهروندان روز چهارشنبه ۲۵ خردادماه، توسط نیروهای امنیتی در دیواندره بازداشت و جهت انجام مراحل بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شدند. از میان آنان امید محمدی پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت توسط نهادهای امنیتی و قضایی را داشته است.

هرانا پیشتر با انتشار گزارشی به جمع بندی اعتراضات معلمان و فرهنگیان کشور در روز پنجشنبه ۲۶ خرداد ماه پرداخته بود.

اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو:

هدف16- ترویج جوامع صلح طلب و فراگیر برای توسعه پایدار، دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد نهادهای موثر، پاسخگو و فراگیر در تمام سطوح 

مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر:

ماده 1: همه برابر بدنیا می آیند

ماده 6 : احترام به کرامت و ارزش انسانی

ماده 8-رعایت حقوق انسانی توسط قانون 

ماده 9-عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی

ماده 18 و 19: حق آزادی عقیده و بیان 

ماده 28 : حق داشتن دنیایی آزاد و زیبا 

خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در روانسر

    شامگاه پنجشنبه ۱۷ شهریور، یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد.