تبریز؛ احضار و بازداشت یاشار پیری توسط اداره اطلاعات

 


 یاشار پیری، فعال ترک (آذربایجانی) ساکن تبریز، امروز چهارشنبه ۲۶ مرداد، پس از احضار به اداره اطلاعات این شهرستان، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۲۶ مردادماه ۱۴۰۱، یاشار پیری، فعال ترک (آذربایجانی) به اداره اطلاعات شهرستان تبریز احضار شد.

یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: “پس از مراجعه آقای پیری به این نهاد امنیتی، ماموران وی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.”

تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل احضار، بازداشت و اتهامات مطروحه علیه آقای پیری اطلاعی در دسترس نیست.

یاشار پیری در تاریخ ۳ اسفندماه ۹۹ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و روز چهارشنبه ۶ اسفندماه همان سال، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان تبریز آزاد شد. پس از مدتی وکیل مدافع وی، علیه نیروهای امنیتی بازداشت کننده موکلش، به دلیل اعمال “آزار و شکنجه” شکایتی را به مراجع قضائی ارایه داد. برادر وی نیز از ضرب و شتم یاشار پیری در زمان دستگیری و شکنجه وی در طول دوران بازداشت خبر داد.

یاشار پیری پیش از این نیز از بابت فعالیت های خود سابقه برخوردهای قضایی و تحمل حبس را داشته است. او همچنین در تاریخ ۲۶ آبان‌ماه ۹۸ در جریان اعتراضات سراسری آبان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اطلاعات سپاه عاشورای تبریز منتقل شد. آقای پیری پس از ۲۶ روز، با اتمام مراحل بازجویی به بند سه گانه زندان تبریز منتقل شد. وی نهایتا در تاریخ ۱۶ بهمن‌ماه همان سال پس از حدود سه ماه با تودیع قرار وثیقه از زندان تبریز آزاد شد.

یاشار پیری، متولد ۱۳۷۰، فارغ التحصیل رشته حقوق در مقطع کارشناسی و شهروند ساکن تبریز است.

اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو:

هدف16- ترویج جوامع صلح طلب و فراگیر برای توسعه پایدار، دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد نهادهای موثر، پاسخگو و فراگیر در تمام سطوح 

مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر:

ماده 1: همه برابر بدنیا می آیند

ماده 6 : احترام به کرامت و ارزش انسانی

ماده 8-رعایت حقوق انسانی توسط قانون 

ماده 9-عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی

ماده 18 و 19: حق آزادی عقیده و بیان 

ماده 28 : حق داشتن دنیایی آزاد و زیبا 

خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در روانسر

    شامگاه پنجشنبه ۱۷ شهریور، یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد.