سه فعال حقوق زنان جهت تحمل حبس به زندان اوین منتقل شدند

 


  اکرم نصیریان، مریم محمدی و اسرین درکاله، فعالین حقوق زنان، جهت تحمل دوران حبس به زندان اوین منتقل شدند.

آنها پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران هر کدام به ۴ سال و دو ماه حبس تعزیری محکوم شدند. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۳ سال حبس تعزیری قابل اجرا بود که این حکم نهایتا با تسلیم به رای، برای هر یک از این افراد به دو سال و سه ماه حبس تعزیری تقلیل یافت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اکرم نصیریان، مریم محمدی و اسرین درکاله فعالین حقوق زنان، جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شدند.

این افراد پیشتر در اواسط فروردین ماه امسال، به همراه ناهید شقاقی، تنی دیگر از فعالان حقوق زن، جهت اجرای حکم حبس به واحد اجرای احکام دادسرای اوین احضار شده بودند.

این شهروندان پیشتر در اسفندماه ۹۸ نیز طی ابلاغیه ای جهت اجرای حکم حبس فراخوانده شدند.

اکرم نصیریان، مریم محمدی، اسرین درکاله و ناهید شقاقی، پیشتر در آذرماه سال ۹۸، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری هر یک از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد انجام جرم علیه امنیت کشور” به ۳ سال حبس، از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۶ ماه حبس و از بابت اتهام “انجام عمل حرام با مصداق بی‌حجابی” به ۸ ماه حبس و در مجموع هر کدام به ۴ سال و دو ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۳ سال حبس تعزیری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد انجام جرم علیه امنیت کشور” در خصوص هر یک از متهمان قابل اجرا بود.

این حکم نهایتا با عدم اعتراض و تسلیم به رای صادره برای هر یک از این افراد با ۹ ماه کاهش به دو سال و سه ماه حبس تعزیری تقلیل یافت.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات اکرم نصیریان، مریم محمدی، اسرین درکاله و ناهید شقاقی، در تاریخ ۱۳ آذرماه ۱۳۹۸ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری برگزار شده بود.

اکرم نصیریان در تاریخ ۹ اردیبهشت ۹۸، در خیابانی در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۵ خردادماه ۹۸، با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

مریم محمدی نیز در تاریخ ۱۷ تیرماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی و در شهر گرمسار استان سمنان بازداشت و به سلول های انفرادی بازداشتگاه اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. خانم محمدی نهایتا در تاریخ  ۲۶ شهریورماه ۹۸ با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

همچنین اسرین درکاله، در تاریخ ۶ مردادماه توسط نیروهای امنیتی در گرمسار استان سمنان بازداشت و در تاریخ ۲۶ شهریورماه ۹۸ با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

بعلاوه ناهید شقاقی در تاریخ ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۹۸، توسط نیروهای امنیتی، در منزل شخصی بازداشت و در تاریخ ۱ تیرماه همان سال با تودیع قرار به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

این ۴ شهروند از اعضا و همکاران انجمن ندای زنان ایران هستند که در امور مربوط به زنان فعالیت می‌کنند. انجمن ندای ایران در معرفی خود گفته است “ندای زنان ایران بازتاب تلاشها، رنجها، ناکامیها و موفقیت‌های زنان در جامعه ایران است و می کوشد زنان را برای دست یافتن به یک زندگی بهتر در کوران معضلات و تبعیضات توانمندتر سازد”.

اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو:

هدف16- ترویج جوامع صلح طلب و فراگیر برای توسعه پایدار، دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد نهادهای موثر، پاسخگو و فراگیر در تمام سطوح 

مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر:

ماده 1: همه برابر بدنیا می آیند

ماده 6 : احترام به کرامت و ارزش انسانی

ماده 8-رعایت حقوق انسانی توسط قانون 

ماده 9-عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی

ماده 18 و 19: حق آزادی عقیده و بیان 

ماده 28 : حق داشتن دنیایی آزاد و زیبا 

خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در روانسر

    شامگاه پنجشنبه ۱۷ شهریور، یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد.