کارشناسان سازمان ملل از دولت ایران خواستند به سرکوب اقلیت‌های دینی و مذهبی پایان دهد

 


 کارشناسان سازمان ملل متحد روز دوشنبه از مقامات ایران خواستند آزار و اذیت اقلیت‌های دینی و مذهبی را متوقف کنند و به استفاده از مذهب برای محدودکردن حقوق بنیادین بشری پایان دهند.

در بیانیه‌ای که تارنمای کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد منتشر کرده، بازداشت‌های خودسرانه و ناپدیدشدن‌های اجباری پیروان آیین بهاییت و تخریب و مصادره اموال‌شان به عنوان «نشانه‌هایی از سیاست آزار و اذیت نظام‌مند» اشاره شده است.

به گفته کارشناسان سازمان ملل متحد، در چارچوب این سیاست گسترده حکومتی پیروان هر عقیده یا باور مذهبی مخالف از جمله نوکیشان مسیحی، دراویش گنابادی، و خداناباوران سرکوب می‌شوند.

طبق این بیانیه، جامعه بهایی از جمله آسیب‌دیده‌ترین اقلیت‌های مذهبی در ایران است و طی سال جاری میلادی سرکوب و بازداشت آنها افزایش چشم‌گیری به خود دیده است و هم‌اینک بالغ بر یک هزار شهروند بهایی در انتظار اجرای احکام حبس خود هستند.

در این نامه مشخصا به بازداشت سه تن از رهبران جامعه بهاییان یعنی مهوش ثابت، فریبا کمال‌آبادی، و عفیف نعیمی اشاره شده که به اتهام مدیریت جامعه خود ممکن است با احکام حبس تا ١٠ سال مواجه شوند.

تخریب دست‌کم منزل هشت خانواده بهایی و توقیف ٢٠ هکتار از زمین‌های آنها در مازندران در ماه اوت سال جاری و همچنین ممانعت از نام‌نویسی بیش از ٩٠ دانش‌آموز بهایی در دانشگاه‌ها، از دیگر موارد نقض حقوق بنیادین بهاییان از سوی دولت ایران طبق این نامه است.

کارشناسان سازمان ملل در نامه خود خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه افراد بازداشت‌شده به دلیل وابستگی‌های مذهبی و نیز پاسخگویی در مورد آزار و اذیت سازمان‌یافته اقلیت‌های مذهبی از سوی مقامات حکومتی شده‌اند.

خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در روانسر

    شامگاه پنجشنبه ۱۷ شهریور، یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد.